Regionen svigter egne værdier!

FOA afdelingerne i Nordjylland har i dag sendt et opråb til regionsrådets politikere om ordentlighed, tillid og inddragelse!

Til alle politikere i regionsrådet

Du har som medlem af regionsrådet været med til at pege på besparelser på sygehusområdet og dermed varslet massefyringer. Igen har I valgt at spare på det plejepersonale, som får patienterne til at føle sig som mennesker og ikke cpr-numre.

Der er i dag ansat 610 social- og sundhedsassistenter og 3723 sygeplejersker på regionens sygehuse. For nylig har I besluttet at udpege 29 sygeplejersker og 29 ansatte under FOAs overenskomstområde, heraf 26 social- og sundhedsassistenter som risikerer opsigelse inden for kort tid.

Det er meget beklageligt, at der er opsigelser på vej, men også beklageligt, at tallene for de to faggrupper ikke er proportionelle. Der er procentuelt væsentlig flere opsagte blandt social- og sundhedsassistenterne, og for FOA hænger det ikke sammen, at 4,3 procent af de 610 social- og sundhedsassistenter skal opsiges, når det kun gælder 0,8 procent af de 3723 sygeplejersker. I forbindelse med budget 2015 kom I politikere med nogle centrale anbefalinger: ”Det anbefales, at der iværksættes en ekstraordinær indsats for at fastholde et passende niveau af social- og sundhedsassistenter om nødvendig med et kompetenceløft af gruppen. Det anbefales, at der via en særlig forbedringsindsats ses på arbejdsgange, der kan reducere behovet for sygeplejersker”. Anbefalingen og den nævnte indsats er tydeligvis henvist til glemmebogen, selvom anbefalingerne kun er et år gammel…

Ordet ”ordentlighed” er en del af regionens værdisæt og dermed også jer politikeres. Men er det ordentligt at lave så stor forskel på to faggrupper? Den forskelsbehandling lever ikke op til det, som vi mener det kræver, hvis I politikere vil behandle de to faggrupper ens og ordentligt. Ordet ”tillid” er også en del af det fine værdisæt, som alle i regionen skal efterleve. Spørgsmålet er om tilliden er intakt? Der er 3,5 procent flere opsagte blandt social- og sundhedsassistenterne – er det fair? De faglige organisationer er ikke blevet hørt forud for udpegningerne. Det henleder opmærksomheden på den del af Region Nordjyllands værdisæt som handler om ”indflydelse” – nemlig at: ”Vi tager fælles ansvar for et aktivt samarbejde og en åben dialog”. Det er blot til orientering, men vi går ud fra at I selv har godkendt værdisættet?

Vi har forstået, at ledelserne i regionen udnytter anledningen (masseafskedigelserne) til at tilpasse personale-sammensætningen til det nye supersygehus. Vi i FOA og de øvrige organisationerne er blevet lovet, at være med i dialogen om fremtidens personalesammensætning på supersygehuset. Tilsagnet om dialog står åbenbart ikke ved magt? Her vælger I politikere også at svigte egne værdier: ordentlighed - tillid - indflydelse.

FOA har forelagt problemstillingen for regionsrådsformand Ulla Astman, men vi mener, at det er vigtigt, at alle regionsrådets politikere er bekendt med den. Det havde været rigtig godt med en åben dialog om proportionalitetsprincippet og om den anbefaling som I politikere selv har skrevet. Ingen vil se skævt til social- og sundhedsassistenterne, hvis de mistænker jer regionspolitikerne for endnu engang at forfordele sygeplejerskerne. Hvis I absolut skal opsige sundhedspersonalet, så følg de anbefalinger, som I selv har skrevet, det ville øge tilliden betydeligt.

Kenn Andreasen, afdelingsformand, FOA Mariagerfjord
Birger Thomsen, afdelingsformand, FOA Vendsyssel