UPDATE: Lønforhandling i pædagogisk sektor

Alle medlemmer, der er ansat i Frederikshavn kommune, skal have forhandlet lokal løn - processen starter nu og skal være afsluttet til august!

Senest opdateret d. 12. maj 2015

Af: René Johansen, sektorformand, pædagogisk sektor

NU skal der forhandles løn lokalt!
Som nogle måske allerede har hørt, har direktionen i Frederikshavn kommune meldt ud, at der i 2015 skal forhandles om lokale lønmidler, ude på de enkelte arbejdspladser. Rammen er 0,5% af lønsummen, dog med det i mente, at 0,1% heraf, flyder ind i en central pulje under de enkelte direktørområder.

Din tillidsrepræsentant er en vigtigt nøgleperson i forhandlingerne
Alle de lokale forhandlinger varetages som udgangspunkt af din FOA tillidsrepræsentant. Er du i tvivl om, hvem der er din tillidsrepræsentant eller har du spørgsmål til, hvordan lønforhandlingen kommer til at foregå på netop din arbejdsplads, kan du tjekke TR oversigten via linket herunder:

Find din tillidsrepræsentant i pædagogisk sektor her (pdf)

Omsorgs- og pædagogmedhjælpere:
Lønforhandlingerne varetages af tillidsrepræsentanten samt sektorformanden.

Alle omsorgs- og pædagogmedhjælpere samt pædagogiske assistenter har været inviteret til medlemsmøde om lokal lønsprocessen d. 15. april kl. 16.00. Derudover er der udsendt mail samt SMS til alle medlemmer i vores kartotek.

Der har pt. været afholdt en central forhandling om forhåndsaftale på Rådhuset imellem de tre overenskomstparter og Frederikshavn kommune. I første omgang er der ikke opnået enighed, hvorfor organisationerne nu har anmodet om en såkaldt niveau 2 forhandling. Parterne er dog enige om, at de lokale lønforhandlinger nu igangsættes sideløbende.

Der er fra FOA Frederikshavn og tillidsrepræsentanten udsendt indstillingsskema, hvor hver medarbejder er bedt om at komme med en tilbagemelding, såfremt man ønsker at komme i betragtning til lokale lønmidler. Vi forventer at der udtages lønkrav i uge 21, samt at forhandlingen afvikles med ledelsen inden udgange af maj måned.

Pædagogmedhjælpere:
Alle tillidsrepræsentanter var til store "tastedag" i afdelingen d. 25. marts. Her dannede tillidsrepræsentanterne sig et foreløbigt overblik over de medarbejdere de dækker, deres lønsammensætning etc. Alle tillidsrepræsentanter har nu fremsendt forhandlingsbegæring til område/skolelederne.

Den enkelte tillidsrepræsentant vurderer selv, hvordan alle medarbejdere inddrages. Det kan være ved medlemsmøder, arbejdspladsopslag, institutionsbesøg mv. Er du i tvivl om, hvad der sker på din institution, så kontakt din tillidsrepræsentant og spørg hende/ham.

Vi forventer IKKE, at der skal forhandles ændringer af forhåndsaftalen.

Tillidsrepræsentanten varetager forhandlingerne. Tillidsrepræsentanten bliver tilbudt assistance fra fællestillidsrepræsentanten og sektorformanden, hvis dette ønskes. Fællestillidsrepræsentanten forhandler på de institutioner, hvor der ikke er dækning af en tillidsrepræsentant.  Fællestillidsrepræsentanten dækker også de selvejende institutioner/puljeordninger.

Dagplejen
Der er nu begæret lønforhandling på området. Det er fællestillidsrepræsentanten, der varetager forhandlingerne. Fællestillidsrepræsentanten assisteres af sektorformanden.

Alle dagplejere har modtaget en e-mail, med invitation til medlemsmøde samt et indstillingsskema. Skemaet udfyldes og sendes/afleveres til fællestillidsrepræsentanten, hvis man ønsker at blive indstillet til lokal løn.

Dagplejerne er, som den eneste af faggrupperne i pædagogisk sektor, en faggruppe som FOA, sammen med Frederikshavn kommune, har et særligt fokus på. Dagplejerne i Frederikshavn kommune, ligger nemlig blandt nogle af de faggrupper, der igennem tiden har fået mindst andel af de lokale lønmidler. FOA har derfor aftalt en skævdeling af de lokale lønmidler, således de faggrupper, der har fået mindst igennem tiderne, nu får mest.

Vi forventer IKKE, at der skal forhandles ændringer af forhåndsaftalen.

Find din fællestillidsrepræsentant her (pdf)

Dagplejepædagoger og pædagogiske pladsanvisere
Der er begæret lønforhandling på området. Det er tillidsrepræsentanten, der sammen med sektorformanden, varetager forhandlingerne.

Der er inviteret til medlemsmøde den 18. maj, forud for lønforhandlingen, der finder sted d. 28. maj.

Dagplejepædagogerne er en del af en større omstrukturering på hele dagtilbudsområdet, og overgår til nye områder, jobfunktioner mv.. Det er sektorens vurdering, at der skal ske en større ændring af gruppens indplacering. Dagplejepædagogerne bliver fra 1. august 2015 afdelingsledere.

Pladsanviserne forhandles i samme ombæring som dagplejepædagogerne, i det der er tale om samme ledelse.

Pædagogiske konsulenter
Der er begæret lønforhandling. Forhandlingen varetages af sektorformanden.

Find kontaktoplysning her (pdf)

Lagt på den 26.03.2015

Senest redigeret den 12.05.2015 af René Johansen