FOA frygter fremtidens hjemmepleje i Frederikshavn

Hvis den nyligt udarbejdede rapport vedrørende IMS service, er udtryk for den faglighed kommunen kan stå indenfor, så venter der modtagere af hjemmehjælp i Frederikshavn kommune en grum fremtid!

Kommunens stikprøve undersøgelse af IMS, bygger på udsagn fra 3 nuværende medarbejdere og 3 borgere. Rapporten slutter med ordene ”Dog peger ingen af de fundne udsagn eller resultater på, at det er nødvendigt med et skærpet tilsyn på IMS Service i forhold til andre af leverandørerne af SEL § 83 ydelser”.

Rapportens konklusion undrer Sektorformand Jens Nielsen fra FOA Frederikshavn.

”I FOA er vi meget tilfredse med, at de 3 medarbejder udtrykker, at der er et godt arbejdsmiljø og god faglig sparring i mellem kollegaerne. Til gengæld er vi forundret over, at rapporten slet ikke følger op på de kritiske elementer i rapporten”, siger han.

I rapporten udtrykker en borger eksempelvis, at borgeren indimellem oplever aflysninger af middagsbesøg, der kommer ikke nogen senere, og borgeren får heller ikke besked. Borgeren tilføjer, at hun oplever mange forskellige hjemmehjælpere, og borgeren oplever, at kvaliteten derfor kan svinge lidt. Borgerne konstaterer dog, at hun får den hjælp hun har brug for.

”Når én ud af 3 adspurgte borgere tilkendegivere besøg af mange forskellige ansatte, kan det måske forklare den utilsigtede hændelse, der fremgår af rapporten, men som ikke tillægges nogen værdi”, forklarer Jens Nielsen.

Den utilsigtede hændelse i rapporten handler om en borger, der fik ordineret øjendråber den 18.9.2014. Her kontakter IMS Service sygeplejen den 29.10.2014, fordi hjælperen ikke kan finde dråberne, som borgeren skulle dryppes med.

”Tidsperspektivet taler vel nærmest for sig selv. Der går altså går 42 dage fra ordineringen af dråberne til borgeren, og til at IMS Service kontaktede hjemmesygeplejen, fordi de ikke kunne finde de pågældende dråber”, konstaterer Jens Nielsen.

FOA undrer sig over, om det skal være service niveauet, at borgerne må vænne sig til at hjælpen udebliver, uden at blive informeret. Rapporten forholder sig heller ikke til, om firmaet bliver tildelt penge for en visitering, som ikke er udført.

Herudover mener FOA, der skøjtes meget let henover problematikken vedrørende kørelister. I rapporten giver alle 3 adspurgte medarbejder udtryk for, at kørelisterne ikke var retvisende, idet der ikke fremgik køretid af dem. Center for Social- og Sundhedsmyndighed har efterfølgende undersøgt udvalgte kørelister. Her fandt man en enkelt rute ud af 5, hvor det var svært at se, hvordan hjemmehjælperen skulle have nået besøgene på den angivne arbejdstid. Forklaringen ifølge rapporten kan dog være, at et besøg kan være blevet aflyst i løbet af dagen.

FOA Frederikshavn er rystet over, at det ikke giver anledning til at undersøge kørelisterne nærmere og til at undersøge om borgerne få besked ved aflysning og om der betales for ydelser, der ikke bliver leveret. 

”Når så få personer er spurgt, udgør andelen af udtryk og hændelser en procentuel så stor andel, at det burde få enhver til at løfte øjenbrynene. Mulige problemer med en ud af fem kørelister svarer til 20% og i forhold til at en ud af tre borgere har oplevet problemer med manglende besked om aflyst besøg og medicinhåndtering, så svarer det til 33% af de adspurgte. Er dét godt nok, og er dét den faglighed og service man ønsker i fremtidens hjemmepleje i Frederikshavn kommune” spørger Jens Nielsen.

I FOA Frederikshavn er man dog glade for én ting, og det er, at der nu kommer tilsyn på området.

”Vi vil i den forbindelse tilbyde et samarbejde, så tilsynet bliver både fagligt, fremadrettet og løsningsorienteret, til glæde for alle parter”, siger Jens Nielsen.