Hænder der viser omsorg

Privat ansat

FOA Frederikshavn har fokus på fritvalgsområderne, både indenfor omsorg, ældre, handicap samt børnepasning

FOA Frederikshavn har i omegnen af 1300 kommunalt ansatte medlemmer indenfor social- og sundhedssektoren. Herudover er omkring 200 ansat ved en privat leverandør. I foråret 2012 er ca. 40 % tilknyttet en privat leverandør når det drejer sig om praktisk hjælp, og 27 % er tilknyttet en privat leverandør når det drejer sig om personlig pleje. Herudover er der i Frederikshavn kommune ca. 150 dagplejere og 35 private børnepassere.

Læs også: Private virksomheder med FOA overenskomst

Grundet det stadig stigende antal privatansatte medlemmer, har afdelingsbestyrelsen over flere omgange, arbejdet med FOA Frederikshavns strategi, i forhold til denne gruppe medlemmer. Udover deciderede interview med privatansatte medlemmer indenfor SOSU området, er der udarbejdet en række fokuspunkter, herunder:

• Netværksmøder for privatansatte medlemmer.
  • Større fokus på- og en målrettet indsats i forhold til arbejdsmiljø, personalevilkår, kompetenceudvikling mv. – samtidig med det for øje, at der er virksomheder, hvor tingene kører godt, virksomheder, hvor tingene kører mindre godt, og virksomheder, vi har dårligt kendskab til.
  • Der skal arbejdes for, at alle private virksomheder, enten indgår egen overenskomst med FOA, eller tiltræder eksisterende overenskomst.
  • På overenskomstdækkede virksomheder er målet, at der alle steder er valgt en tillidsrepræsentant.
  • Dialog med relevante politikere i socialudvalget og/eller byrådet fortsættes.

Du kan læse det samlede dokument "evaluering samt strategi og fremadrettet indsats vedrørende medlemmer ansat hos private arbejdsgivere" via linket her (pdf). Dokumentet er vedtaget på afdelingsbestyrelsesmødet den 7. marts 2013.