Makværk i kommunale besparelser

PRESSEMEDDELELSE

Der mangler ordentlighed, så kort og præcist kan det formuleres, hvis man spørger sektorformand Jens Nielsen fra FOA Frederikshavn.

FOA Frederikshavn var ellers glade for Borgmester Birgit Hansens tidligere udtalelse ”afskedigelserne skal ske med udgangspunkt i begrebet ordentlighed, og skal ske efter de aftaler tillidsmandssystemet og ledelsen har lavet i kommunens MED-udvalg”.

Virkeligheden der nu har ramt et meget stort antal kommunalt ansatte, særligt inden for social og sundhedsområdet, er imidlertid en helt anden. Kommunen har nemlig valgt at ”krydre” alle opsigelser, der er begrundet i budgetmæssige besparelser, med en formulering om, at opsigelsen er foretaget i forhold til en samlet vurdering ud fra kriterierne: Faglig bredde/dybde eller kompetencer, fleksibilitet, stabilitet, engagement.

Jens Nielsen syntes det er noget makværk: ”Jeg kan godt forstå de berørte medarbejderes frustrationer. Medarbejderne føler de oplistede kriterier frustrerende og uforståelige. Ofte er det medarbejdere der har været ansat i mange, mange år, og på dem virker den anvendte fremgangsmåde dybt personligt krænkende”.

Sektorformanden undres også over, at sparekniven har barberet timer væk fra et meget stort antal medarbejdere, frem for at holde fokus på at bevare nogle stillinger, på et ugentligt timetal, der reelt er til at leve af.

Sektorformanden slår fast: ”Det er FOA Frederikshavns helt klare holdning, at vi er imod ”salamimetoden”. Vi går ind for, at der i stedet reduceres med et antal hele stillinger, så de jobs der er tilbage, også er jobs man kan leve af og forsøge en familie”.

FOA Frederikshavn efterlyser nu en tilkendegivelse fra den politiske ledelse i Frederikshavn kommunen, og stiller to spørgsmål: ”Er det kommunens politiske holdning, at medarbejdere der afskediges skal føle sig krænket, og er det en politisk vision, at stillingerne indenfor social og sundhedsområdet, alene skal bestå af deltidsstillinger på lave timetal, ingen kan leve af”?

Lagt på den 01.07.2014