Medarbejdere på sygehuse, plejecentre, hjemmesygepleje, bosteder og hjemmepleje skal rapportere om utilsigtede hændelser. I dette tema får du en introduktion til patientsikkerhed i sundhedssektoren.
Patientsikkerhed handler om at forebygge, at der sker fejl og skader - det der kaldes utilsigtede hændelser - når patienten er i kontakt med sundhedsvæsnet. Alle hændelser kan forebygges, hvis vi kan lære hvorfor, og hvordan de opstod.
En utilsigtet hændelse kan fx være:
Formålet med rapportering af utilsigtede hændelser er at undgå fejl fremadrettet - ikke at udstille personalet.
Rapportering af utilsigtede hændelser giver viden om fejl, der er sket eller kunne være sket i forbindelse med behandling af en patient. Denne viden skal bruges til læring. En læring som kan føre til eksempelvis ændrede arbejdsgange, der skal gøre der sikrere for patienten at være patient.
Dansk Selskab for Patientsikkerhed er et uafhængigt forum, der arbejder for at fremme patientsikkerheden. FOA sidder med i bestyrelsen. Selskabet arbejder på tværs af forskellige interessentgrupper, og skaber de organisatoriske rammer for videndeling, erfaringsudveksling og forbedring af sikkerheden for danske patienter.
Du kan læse mere om Dansk Selskab for Patientsikkerhed her:
Dansk Selskab for Patientsikkerheds hjemmeside
På hjemmesiden kan du også finde en lang række materialer om patientsikkerhed.
På Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside kan du rapportere utilsigtede hændelser som sundhedsperson.
Sådan foregår det, når man rapporterer en utilsigtet hændelse:
Du kan rapportere en utilsigtet hændelse online på:
Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside
Sundhedsstyrelsen har også en papirformular, som du også kan printe på hjemmesiden og sende ind med almindelig post.
FOA arbejder aktivt med patientsikkerhed og utilsigtede hændelser.
Det er ikke kun patientsikkerheden og kvaliteten, der styrkes gennem den læring, som vi kan drage af at tale åbent om de fejl og utilsigtede hændelser, der begås i behandlingen og plejen af patienter og borgere.
Arbejdsmiljøet bedres også, da læringen skaber nye måder at tilrettelægge det daglige arbejde på, der giver en oplevelse af en større tryghed i arbejdet, så man får mulighed for at udføre sit arbejde med stor selvtillid.
Fagligheden styrkes, da man hele tiden lærer at undgå at begå fejl, der har været begået før. Man har større fokus på patientsikkerheden og man opnår en større mulighed for refleksion i arbejdet, da man har en viden om at utilsigtede hændelser forekommer i arbejdet med pleje og behandling med mennesker. Vi får derfor mulighed for at tænke patientsikkerhed ind i vores arbejde på en helt ny og bedre måde, som giver os mulighed for at styrke vores faglighed.