Medicinhåndtering omhandler alle procedurer, der foretages med medicinen, efter at apoteket har udleveret den.
Se de forskellige trin i medicinhåndteringen, bl.a. administration og dispensering. Tjeklisten bygger på Sundhedsstyrelsens pjece: Korrekt håndtering af medicin – Et værktøj for plejehjem, hjemmeplejen og bosteder.
Kampagnen STOP TÆNK TJEK sætter fokus på håndtering af medicin med særligt stor risiko for fejlhåndtering. Se hvad du skal være opmærksom på, når du giver:
Hent relevant lovgivning og pjecer fra Sundhedsstyrelsen.
MATERIALER:
Delegation betyder kort overdragelse af en opgave til en anden person. Delegation foregår på mange niveauer og inden for mange områder i sundhedssektoren. Konkret betyder det, at der fx på plejecentre foretages mange sundhedsopgaver, som i udgangspunktet er opgaver kun lægen må varetage. Det drejer sig om medicin, medicinhåndtering, anlæggelse af katetre, måling af blodsukker mv. Lægen kan imidlertid delegere disse opgaver til personalet på plejecentrene.
Ved delegation af opgaver påhviler der de involverede personer et ansvar.
Det er kommunalbestyrelsens ansvar, at der er en ledelse i det enkelte institutioner, der kan indrette arbejdet på en måde, der sikrer patienternes sikkerhed. På sygehuse, klinikker, institutioner mv. har ledelsen ansvaret for, at der foreligger instrukser for, hvordan faglig forsvarlig behandling af patienterne sikres ved delegation af opgaver. Ledelsen har også ansvaret for, at du som medarbejder er instrueret og oplært i de relevante arbejdsopgaver, og de har også ansvar for at føre tilsyn med udførelsen af opgaverne. Det er også ledelsen, der har ansvaret for hvilket personale, der må udføre den delegerede opgave, såfremt lægen ikke har ordineret særlige hensyn.
I hjemmeplejen og i plejeboliger mv. vil delegation af opgaver typisk dreje sig om medicinhåndtering. Ledelsen er ansvarlig for, at du som medarbejder er instrueret og oplært, samt for at føre relevant tilsyn med opgaverne. Hvis der ikke findes personale, der er kvalificeret til at håndtere almindelig medicingivning har ledelsen ansvar for at gøre den ordinerende læge opmærksom på dette. Lægen kan så kontakte hjemmesygeplejen, som kan varetage opgaven.
I botilbud, fx for fysisk og psykisk handicappede, kan det som udgangspunkt ikke forventes, at der er ansat sundhedsfagligt uddannet personale. Ledelsen er i disse situationer ansvarlig for, at du som medarbejder er instrueret og oplært i at udføre almindelig medicingivning. Ledelsen har ansvar for at gøre den ordinerende læge opmærksom på, hvis der ikke findes personale, der er kvalificeret til at håndtere almindelig medicingivning. Lægen kan så kontakte hjemmesygeplejen, som kan varetage opgaven.
Hvis du har fået delegeret en opgave og nøje følger den givne instruktion, vil ansvaret for udførelsen af opgaven påhvile ledelsen. Hvis du ikke følger den givne instruktion, vil du selv have ansvaret for at opgaven kan udføres fagligt korrekt samt at føre tilsyn.
Ved videredelegation gælder de samme ansvarsforhold som beskrevet ovenover. Derudover er lægen, som delegerer en opgave, ansvarlig for at give en ordentligt instruktion, så denne kan blive givet videre ved videredelegation. Har lægen ikke givet en ordentlig instruktion, så er det lægen, der har ansvaret for opgavens udførelse.
Ved videredelegation er fx sygeplejerskeren eller social- og sundhedsassistenten, som har fået en delegeret opgave fra lægen og som delegerer denne videre, ansvarlig for at den person, som modtager opgaven er kvalificeret og instrueret til at udføre opgaven. Som medarbejder har du ansvar for at sige fra over for en opgave, du ikke føler, at du er kompetent til.
Mange steder er hele denne proces beskrevet i instrukser på arbejdspladsen.
Fagligt stærke medarbejdere er den bedste måde at sikre kvaliteten og derved også patientsikkerheden ved medicinhåndtering
Vi ved at medicinhåndtering er et af de områder, hvor det sker flest fejl. For bedst at forebygge fejl er det vigtigt at sikre, at alle medarbejdere har de nødvendige kompetencer og er blevet oplært på arbejdspladsen. Derudover er det vigtigt, at alle medarbejdere føler at deres faglighed og kompetencer bliver anerkendt i arbejdet. Det gælder også i forhold til medicinhåndtering.
Herunder kan du finde ressourcer som bl.a. apps og kurser omhandlende medicinhåndtering.
E-læring og video:
E-læring om medicinhåndtering
Video: Sikker medicinhåndtering på botilbud
Kursus i Medicinadministration:
Uddannelsesguiden
Få hurtig adgang til information om medicin på:
min.medicin.dk
Meld en bivirkning:
Her kan du indberette bivirkninger ved medicin: Brug e-blanketten
Som social- og sundhedsassistent, ambulancebehandler eller paramediciner