”Vi er med i et projekt om mad i andre lande med formålet at inspirere personer, der arbejder i køkkenet, pædagogisk personale og forældre til at lære om andre lande, deres kulturer og værdier”, skriver institution på Stavnlundsvej i Tårnby om projektet ’Mad i andre lande’.
Projektet ’Mad i andre lande’ kan sættes i relation til alle 6 læreplanstemaer fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling (juni 2016). Dog med særlig fokus på temaet "Kulturelle udtryksformer og værdier", hvor grundlaget og formålet er at præge børns forståelse af og tilgang til verden.
De 6 lærerplanstemaer er:
Alle lærerplanstemaer er indbyrdes forbundet og det pædagogiske grundlag udgøres af et samlet arbejde med dem. Det pædagogiske grundlag bygger på:
Se mere i rapporten, der er udgivet af Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, juni 2016.
Master for en styrket pædagogisk læreplan (pdf)
Et tema om ’Mad i andre lande’ skal skabe inspiration og give idéer til, hvordan daginstitutioner i Danmark kan vælge at arbejde med andre kulturers madtraditioner.
Temaet lægger ikke på forhånd op til en bestemt pædagogisk form og kan bruges som det passer ind i netop det forløb, som passer til jeres institution.
Materialet kan bruges på mange niveauer. Flere institutioner har valgt at gøre noget forskelligt:
Se her, hvordan andre har holdt temauge sammen med børnene:
Temauge i Stavnlundsvej i Tårnby