Bevar store bededag

En samlet fagbevægelse sagde i foråret 2023 klart fra over for SVM-regeringen, som ville afskaffe store bededag for at skaffe flere penge til forsvaret. Ifølge fagbevægelsen var det et uacceptabelt angreb på den danske model og de aftaler, der er indgået mellem arbejdsgivere og lønmodtagere. Her kan du få et overblik over hele forløbet, hvor fagbevægelsen kæmpede for at bevare store bededag.

Derfor er FOA stærkt kritisk over for regeringens tyveri af store bededag

FOA var i foråret 2023 ude med en klar kritik af regeringens plan om at afskaffe store bededag. Her kan du læse om baggrunden for kritikken.

Demonstration 5. februar 2023

Op mod 50.000 mennesker samledes på Christiansborg Slotsplads for at kæmpe for store bededag.

En samlet fagbevægelse havde søndag 5. februar inviteret til demonstration på Christiansborg Slotsplads i København for at vise modstand mod regeringens lovforslag om at afskaffe store bededag som helligdag. Folk fra hele landet strømmede til slotspladsen, som hurtigt blev forvandlet til et sandt menneskehav. Der var taler fra bl.a. FOAs forbundsformand Mona Striib og musik fra Anne Linnet og Tessa.

Så mange helligdage går du glip af med afskaffelsen af store bededag

Prøv Fagbladet FOAs beregner og find ud af, hvor mange helligdage du mister.

Opfordring til alle lønmodtagere

Hør FOAs formand Mona Striib sætte ord på regeringens handlinger ift. at ville afskaffe store bededag. Hun opfordrede samtidig alle lønmodtagere til at skrive under på bevarstorebededag.dk

Hent plakater, flyers og grafik

Her kan du hente plakater og grafik med budskabet 'Bevar store bededag' til hhv. print og deling på sociale medier.