Striden om store bededag

En samlet fagbevægelse siger klart fra over for SVM-regeringen, som vil afskaffe store bededag for at skaffe flere penge til forsvaret. Det er et uacceptabelt angreb på den danske model og de aftaler, der er indgået mellem arbejdsgivere og lønmodtagere. Få et overblik og følg den seneste udvikling i sagen her. Se også, hvad du selv kan gøre for at støtte kampen for at bevare store bededag.

Demonstration 5. februar

Kom og vær med, når vi samles for at markere, at vi vil bevare store bededag.

På søndag den 5. februar fra klokken 14:00 til 16:00 inviterer en samlet fagbevægelse til demonstration på Christiansborg Slotsplads i København for at vise modstand mod politikernes lovforslag om at afskaffe store bededag som helligdag. Uanset hvem du er, hvad du laver, hvem du stemmer på, hvor du bor i landet, så er den her markering for dig. Der vil være både taler og underholdning. Man kan blandt andre opleve Anne Linnet og Tessa.

Derfor er FOA stærkt kritisk over for regeringens tyveri af store bededag

FOA er i disse dage ude med en klar kritik af, at regeringen vil afskaffe store bededag. Her får du et overblik over baggrunden for kritikken.

Så mange helligdage kan du gå glip af, hvis store bededag afskaffes

Prøv Fagbladet FOAs beregner og find ud af, hvor mange dage, du risikerer at miste.

Opfordring til alle lønmodtagere

Hør FOAs formand Mona Striib sætte ord på regeringens handlinger ift. at ville afskaffe store bededag. Hun opfordrer samtidig alle lønmodtagere til at skrive under på bevarstorebededag.dk

Skriv under nu

Hjælp med at sende et klart budskab til regeringen: Drop planerne om at afskaffe store bededag!

Regeringen vil afskaffe store bededag som helligdag. Det betyder, at vi mister en fridag, og mange risikerer at miste tillæg. Det skal vi ikke finde os i. En samlet fagbevægelse har derfor startet en underskriftindsamling for at bevare store bededag og opfordrer alle til at skrive under. Det tager kun 30 sekunder.

Bevar store bededag

Hent plakater, flyers og grafik

Her kan du hente plakater og grafik med budskabet 'Bevar store bededag' til hhv. print og deling på sociale medier.

Nyheder, pressemeddelelser og debatindlæg om store bededag

Her kan du læse nyheder, pressemeddelelser og debatindlæg fra FOA, som har været bragt i landsdækkende, regionale eller lokale medier.