En patientklagesag er en sag, hvor en borger har klaget over en eller flere konkrete sundhedspersoner eller har klaget over en sundhedsfaglig behandling.
Styrelsen for Patientklager har lavet en video til sundhedsfaglige personer, der er blevet klaget over. Filmen giver dig overblik over klageforløbet fra klage til afgørelse.
Hvis en klage bliver rettet mod en konkret sundhedsperson, bliver sagen behandlet i Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn. Det kan fx være en klage over en mangelfuld behandling. Sagen afgøres på skriftligt grundlag.
En styrelsessag er rettet mod behandlingsstedet, og du er derfor ikke som ansat på stedet direkte involveret. Det er ledelsen, der skal oplyse og redegøre for behandlingsforløbet, men du kan blive bedt om at hjælpe ledelsen. Styrelsessager afgørelse af Styrelsen for Patientklager.
Styrelsen for Patientklager (STPK) giver mulighed for at klage over et behandlingsforløb Når en patient klager, kan der både klages over specifikke sundhedspersoner og over hele behandlingsforløb. Styrelsen for Patientsikkerhed træffer så beslutning om, hvorvidt forløbet er kritisabelt, eller om en sundhedsperson ikke har levet op til faglig standard.
Både faggrupper med og uden autorisation kan indklages for Styrelsen for Patientklager.
De faggrupper, der kan klages over, er alle de autoriserede sundhedspersoner, eksempelvis:
Men også faggrupper uden autorisation, såsom:
Det er ikke muligt at klage over social- og sundhedshjælpere.
Du kan læse mere om, hvad der kan klages over, på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside.
Styrelsen for Patientklagers hjemmeside
Patienters klager til Styrelsen for Patientklager (STPK) behandles efter en fast skabelon.
Når en patient ønsker at klage, tilbydes patienten en samtale med sygehuset. Det gælder kun klager over behandlinger på sygehus – ikke klager over behandling i kommunerne. Samtalen har som mål at imødegå misforståelser, besvare eventuelle spørgsmål og sørge for, at man på lokalt plan lærer af patienternes klager. Patienten afgør selv, om han/hun ønsker at tage imod tilbuddet om samtale.
Hvis patienten efter samtalen ønsker at klage over en bestemt sundhedsperson, skal afgørelsen om, hvorvidt der skal tildeles kritik, træffes af Disciplinærnævnet.
Disciplinærnævnet består bl.a. af faggrupper med samme uddannelse som den sundhedsperson, der klages over.
Du kan se, hvordan en sag typisk forløber her:
Patienten kan også klage over et behandlingsforløb i stedet for en sundhedsperson. Sagsforløbene minder meget om hinanden. Dog afgøres sager om behandlingsforløb ikke af Disciplinærnævnet, men derimod af Styrelsen for Patientsikkerhed. Her inddrages sagkyndige i den faglige vurdering, som bl.a. kan have baggrund som social- og sundhedsassistenter, ambulancebehandlere, læger mv.
Hvis du bliver indklaget til Styrelsen for Patientklager, skal du kontakte din lokale afdeling.
Find din afdeling Læs mere om, hvad der sker, og hvordan sagen forløber, hvis man er blevet indklaget til Styrelsen for Patientklager:
Klage og sagstyper