Ved længere fravær i forbindelse med sygdom skal din leder indkalde dig til en sygefraværssamtale. Sygesamtalen skal hjælpe med at fastholde dig i jobbet.
En indkaldelse til sygefraværssamtale skal komme fra din leder senest 4 uger efter din første sygedag. I samtalen skal der være fokus på at aftale et forløb, der bedst muligt understøtter din tilbagevenden til arbejdspladsen.
Du har ret til tage en bisidder med til sygefraværssamtalen med din leder. Din bisidder kan for eksempel være din tillidsrepræsentant, en repræsentant fra din lokale FOA-fagforening, din ægtefælle eller en kollega. Det er op til dig. Bisidderen kan hjælpe dig med at afslutte samtalen eller bringe samtalen tilbage til at handle om fastholdelse, hvis din leder begynder at tale om afskedigelse.
Hvis du bliver syg eller udsat for stress, kan du sammen med FOA finde løsninger, så du kan fastholde dit job. Vi kan også gå med dig som bisidder ved sygefraværssamtaler med din arbejdsgiver.
Se alle emner om sygdom
Se opgaver og værktøjer