Ferie med løn og feriegodtgørelse

Når du holder ferie, får du enten ferie med løn eller feriegodtgørelse. Retten til betalt ferie optjenes løbende. Kontakt din tillidsrepræsentant eller din lokale FOA-fagforening, hvis du ikke mener, du får udbetalt den rigtige løn eller feriegodtgørelse under din ferie – vi er eksperter i at læse din lønseddel.

Ferie med løn

• Du får din såkaldt fast påregnelige løn under ferien, hvis du er månedslønnet. Det vil sige, at du også får dine sædvanlige tillæg, hvis du normalt arbejder på skæve tidspunkter. Der kan være andre særlige regler i din overenskomst. Spørg din tillidsrepræsentant eller lokale FOA-fagforening, hvis du er i tvivl om, hvad der gælder for dig.

• Du har mulighed for at vælge feriegodtgørelse på 12% af din løn i stedet for ferie med løn. Du skal meddele arbejdsgiver dit ønske senest 31. august, og valget gælder for ét ferieår. Meddelelsen bør være skriftlig. Hertil kommer forhøjet feriegodtgørelse på det kommunale og regionale område. Hvis du forventer meget overarbejde i det kommende kalenderår, kan det måske være en fordel for dig at få udbetalt feriegodtgørelse i stedet for løn under ferie. Du får nemlig ikke udbetalt løn under ferie med tillæg af dit hidtidige overarbejde. Spørg din tillidsvalgte eller din lokale FOA-afdeling om det kan være en fordel for dig.

• Er du gået op eller ned i tid, får det betydning for den løn, du får, når du holder ferie. Lønnen under ferie beregnes nemlig i forhold til det antal timer (beskæftigelsesgrad), du var ansat på, på tidspunktet for optjeningen af retten til betalt ferie.

• Udover ferie med løn får du på det kommunale og regionale område særlig feriegodtgørelse (ferietillæg og forhøjet ferietillæg). Særlig feriegodtgørelse (ferietillæg og forhøjet ferietillæg) udbetales ad tre omgange, henholdsvis 1. maj, 31. maj og 31. august. Ferieloven giver dig ret til ferietillæg, som udbetales den 31. maj og 31. august. Undersøg i din overenskomst, hvad der gælder for dig, hvis du er omfattet af en privat overenskomst.

Feriegodtgørelse

• Hvis du er timelønnet, optjener du ret til feriegodtgørelse. Ifølge ferieloven er feriegodtgørelsen 12,5 procent af din løn. Er du ansat på det kommunale eller regionale område, får du herudover en forhøjet feriegodtgørelse.

• Vær opmærksom på, at du efter overenskomsten har krav på at være ansat som månedslønnet med de bedre rettigheder, det indebærer, hvis du er ansat til mere end én måneds beskæftigelse. Spørg din tillidsrepræsentant eller lokale FOA-fagforening, hvis du er i tvivl om, hvad der gælder for dig.

Ny i job

• Hvis du er ny i jobbet, optjener du ret til ferie fra ansættelsens begyndelse, således at du kan afholde betalt ferie måneden efter, at den er optjent.

Bliv medlem af FOA

Vi har styr på både ferieloven og ferieaftalen, så vi kan rådgive dig bedst i den specifikke situation, du står i. Meld dig ind i dag og få svar på dine spørgsmål om hvilke rettigheder og regler, der gælder for dig.