FOAs Task Force har ydet bistand i mere end 50 indsatser, siden at den blev etableret i 2016. Her kan du få et lille indblik i Task Forcens arbejde og resultater.
De følgende tre eksempler er fra virkelige indsatser, som FOAs Task Force har været engageret i. Ved hvert eksempel kan du se, hvordan Task Forcen har grebet problemstillingen an, og hvad resultaterne var.
Arbejdspladsen Dagplejere i et større dagplejedistrikt. Udfordring Dagplejerne oplevede en mistillids - og sanktionskultur på arbejdspladsen, særligt omkring fejl og forældreklager. Blandt andet oplevede de, at henvendelser fra forældre medførte samtaler med lederen, der havde karakter af tjenstlige samtaler. Sådan greb Task Forcen det an Der blev holdt 2 indledende møder, hvor AMR, afdelingsformandskab og en bred kreds af dagpleje- og pædagog-tillidsvalgte fra alle distrikter i kommunen deltog. På de møder blev det aftalt, hvad målene for forløbet med Task Forcen skulle være. Der blev aftalt 4 mål, som lød på:
Herefter blev der etableret tre arbejdsgrupper, som skulle arbejde videre med hver målsætning. Undervejs blev der afholdt jævnlige status- og sparringsmøder med Task Forcen. Resultat af indsatsen De tillidsvalgte i distriktet og FOAs Task Force vurderer, at distriktet nu er på vej mod mere tillid, mindre kontrol, og at der er sket en klar kvalitetsforbedring omkring samtaler med ansatte. Tillidsvalgte er særligt opmærksomme på, hvordan fejl og forældreklager gribes an. Endelig samarbejder de tillidsvalgte (på tværs af faggrupper og distrikter) langt mere end før.
Arbejdspladsen Specialtilbud for demensramte borgere. Udfordring De ansatte på institutionen havde været udsat for, at pårørende til en demensramt i al hemmelighed havde gennemført lyd- og videooptagelser af personalet. De optagelser var blevet sendt til TV2, som havde videreformidlet familiens kritik af personalet. Personalet havde på grund af tavshedspligt ikke mulighed for at svare igen på kritikken. Derudover havde familien udsat personalet for kritik, vold og trusler. Det førte til et meget dårligt psykisk arbejdsmiljø, hvor personalet følte sig utrygge og hele tiden var meget bevidste om, hvordan de talte til borgerne (hvis nu de blev optaget). Efter kritikken af institutionen havde været i medierne, følte flere fra personalegruppen sig utilpasse ved at færdes ude i byen. Sådan greb Task Forcen det an
FOA reagerede derudover med blandt andet en pressemeddelelse og en politianmeldelse af overvågningen.
Resultat af indsatsen
Forløbet har givet styrkede kompetencer til konflikthåndtering.
Arbejdspladsen Dagpleje i kommune Udfordring Dagplejen klagede over dårligt psykisk arbejdsmiljø, blandt andet som følge af dårlige pladsforhold på en heldagslegestue. Legestuen skulle de dele med en børnehave, men samarbejdet og koordineringen fungerede dårligt, og lokalet var under 25 m2. På grund af samarbejdsproblemerne indkaldte ledelsen til tjenstlige samtaler, og det førte til utryghed hos personalet. Sådan greb Task Forcen det an Der blev holdt et fyraftensmøde med den lokale sektornæstformand, dagplejernes tillidsrepræsentant og tre dagplejere. Her blev det aftalt, at:
Der blev efterfølgende holdt et møde mellem ledelsen og TR. Her var lederen positiv overfor, for at dagplejerne havde besluttet sig at gøre noget ved situationen, og lederen påtog sig at kontakte børnehaven omkring samarbejdet og udformningen af spillereglerne. Resultat af indsatsen
Tag Task Force testen og se om Task Forcen kan være relevant for jer