En APV er ikke bare et spørgeskema og en handleplan. Det er en proces, som består af fem forskellige faser. Det er arbejdsgiverens ansvar, at de bliver gennemført.
I den første fase skal I finde ud af, hvordan arbejdsmiljøet er på jeres arbejdsplads. Det er vigtigt, at I kommer rundt om alle de arbejdsmiljøemner, som er relevante for jer. Det kan for eksempel være støj, ergonomi eller det psykiske arbejdsmiljø.
I må selv bestemme, hvordan I vil kortlægge jeres arbejdsmiljø. Mange arbejdspladser bruger en spørgeskemaundersøgelse, men det kan også være en samtale på f.eks. et personalemøde.
I den næste fase skal I tage fat på de problemer, som I har fundet i den første fase, og I skal svare på spørgsmål som fx:
I tredje fase skal I vurdere, om arbejdsmiljøet på jeres arbejdsplads påvirker sygefraværet. Se fx på sygefraværsstatistikker og sygefraværssamtaler.
I næste fase skal arbejdsmiljøproblemerne prioriteres, og I skal lave en skriftlig handleplan for, hvordan I vil gøre det.
I handleplanen skal der blandt andet stå noget om, hvilke løsninger I har valgt, hvornår problemet er løst, og hvem der har ansvaret.
Eksempel på et skema til en handleplan
Når I har gennemført handleplanen, skal I følge op på, om løsningerne har haft den ønskede effekt, så de kortlagte problemer er forsvundet eller blevet mindre.
Har løsningerne ikke virket, er det en anledning til arbejde med nye løsninger. Det gør I ved at opdatere handleplanen med de nye løsninger.
For FOA er det vigtigt, at du og kollegerne trives og kan arbejde under trygge forhold. Vi har flere tilbud for at sikre dit og dine kollegers arbejdsmiljø. Meld dig ind i dag, så du kan få del i vores hjælp.
APV er et vigtigt værktøj til at forebygge dårligt arbejdsmiljø
Se opgaver og værktøjer