Trods stort behov står au pairer uden hjælp fra 1. januar

Retten på Bornholm har netop afgjort en sag om grov udnyttelse af to filippinske au pairer. Lige nu har au pairer i Danmark hjælp at hente via APN. Efter nytår er det slut medmindre partierne bag satspuljeforhandlingerne forlænger bevillingen.

Gennem næsten halvandet år udnyttede et ægtepar fra Bornholm to filippinske au pairer. Det har retten netop fastslået i en grov sag om udnyttelse, der betød seks måneders betinget fængsel for ægteparret samt bøder for i alt 1,3 millioner kroner.

Dommen sætter fokus på behovet for det danske netværk for au pairer – AU Pair Network (APN). APN hjælper au pairer, der kommer i problemer. Men netværket forsvinder fra nytår, med mindre partierne bag satspuljeforhandlingerne fornyr bevillingen.

”De fleste au pairer er kvinder fra Filippinerne, der ofte er dybt afhængige af deres indtægt. Det indbyder desværre til udnyttelse for nogle danskere. Netværket koster cirka 2,3 millioner kroner at videreføre, og det er en redningsplanke over et hav af urimeligheder,” siger Dennis Kristensen, forbundsformand i FOA.

AU Pair Netværket drives i et samarbejde mellem FOA, Kirkernes Integrations Tjeneste (KIT) og Caritas Danmark.

Mens antallet af au pairer faktisk falder, har det danske Au Pair Netværk noteret en betragtelig stigning i henvendelser. Første halvår af 2016 modtog netværket således 1.633 henvendelser mod 1.097 henvendelser i første halvår af 2015.

21 procent af henvendelserne handler ting som om manglende udbetaling af penge, ferie eller problemer med at få værtsfamilien til at betale flybilletter. 16 procent af henvendelser handler om overarbejde.

I otte procent af henvendelserne var au pairen smidt ud af deres værtsfamilier. Derudover har netværket bl.a. haft 11 sager om seksuelle krænkelser af au pairer og 11 sager om graviditeter og faderskabssager.

”Det vil være en katastrofe, hvis netværket forsvinder. Derfor opfordrer jeg kraftigt til at partierne finder en løsning ved forhandlingsbordet,” siger Dennis Kristensen.

I dag mødes au pairer fra hele landet til stormøde i Kongens Lyngby. Det sker under overskriften ’Au Pairs Speak Out!’ fra klokken 11:00 på Sankt Knud Lavards Skole, Toftebæksvej 30.

Pressemeddelelsen er rettet efter udsendelse, hvorefter tallet 1,3 millioner kroner i bøde i alt er indsat i stedet for 400.000 kroner i erstatning, som vi først havde skrevet.