Forbundsformand Mona Striib
”Kort sagt handler vores vision om mere tid til mødet mellem borgere og ansatte," siger Mona Striib

7 bud fra FOA: Fremtiden for velfærden er tillid og faglighed

Regeringen har inviteret til samarbejde om en sammenhængsreform. Det hilser FOA velkommen og lancerer derfor en række principper for den offentlige sektors udvikling

”Det er vigtigt, at en sammenhængsreform reelt letter presset på både medarbejdere og borgere, og ikke ender i en øvelse, hvor man gør velfærden op i pris i stedet for kvalitet,” siger FOAs formand Mona Striib, i forbindelse med, at fagforbundet har opstillet en række mål for udvikling af velfærden i de kommende år.

Mere tid
”Kort sagt handler vores vision om mere tid til mødet mellem borgere og ansatte, mange flere beslutninger skal lægges ud lokalt, og vi skal gøre op med det regel-tyranni, der i dag plager hele området. Det handler om tillid og faglighed,” forklarer Mona Striib.

”Vi har også brug for, at der kommer en større sammenhæng mellem de løfter politikerne kommer med og den faktiske virkelighed ude i kommunerne. Vi har for mange eksempler på planer, der forudsætter, at den samme ansatte skal være to steder på én gang. Det skal der ryddes op i.”

Fredag den 21. september mødes regeringen, KL, Danske Regioner og fagbevægelsen til et såkaldt topmøde. Emnet er regeringens oplæg til nationale mål for den offentlige sektor. Ifølge fagforbundet FOA har regeringen for snævert fokus på såkaldt effektivisering.

Positive mål
”Overordnet set er vi positive overfor de mål, som regeringen har opstillet. Til gengæld vil vi gerne advare imod, at man kombinerer dem med et nærmest fiktivt regnestykke, som tager de gode hensigter og vupti når frem til, at de giver en besparelse på 4 milliarder kroner. Så kan vi godt frygte at de gode intentioner ender i en af de fyrings- og spareøvelser, vi desværre kun kender alt for godt,” mener Mona Striib. Hun henviser blandt andet til de moderniserings- og effektiviseringsprogrammer som hvert år beskærer kommunernes budgetter med en halv milliard kroner.

”Det bør stå bøjet i neon, at tillid og attraktive arbejdspladser er vejen frem, hvis vi sammen skal sikre velfærden, vilkårene for de ansatte og sørge for rekrutteringen til området i fremtiden. Det er derfor vi har set et behov for klart og tydeligt at formulere FOAs bud på en bedre sammenhæng i den offentlige sektor,” siger Mona Striib.

”FOAs 7 bud på udvikling af den offentlige sektor” er vedtaget af FOAs hovedbestyrelse den 28.-29. august, og kan ses i sin helhed her