Breve fra FOA bliver til e-post

Fremover vil post fra FOA til medlemmerne blive sendt elektronisk og ende i medlemmernes digitale postkasser.

Medlemmer af FOA og FOAs A-kasse vil i fremtiden skulle modtage al post derfra digitalt. I stedet for papirbreve vil posten fremover skulle læses på foa.dk på FOAs hjemmeside. Den besked sendes i disse uger ud til medlemmerne.

Den digitale post vil øge sikkerheden og sikre, at FOA lever op til de nye regler om opbevaring af personfølsomme data. Samtidig vil postgangen gå hurtigere, hvilket er en fordel, da FOA og a-kassen ofte sender breve med korte tidsfrister.

Mens a-kassen allerede siden foråret alene har sendt breve digitalt, vil overgangen til digital post have en løbende overgang, når det handler om breve fra FOA. Herfra vil medlemmerne modtage alle breve digitalt, mens nogle medlemmer vil opleve i en periode også at modtage brevene i den almindelige postkasse.

Ukendt adresse og mobilnummer
Hvornår der er landet et brev i den digitale postkasse, får medlemmet besked om over SMS eller mail – alt efter hvad medlemmet selv foretrækker.

Medlemmer, som FOA hverken har mailadresse eller mobiltelefonnummer på, vil – udover et digitalt brev – få et brev med posten med information om overgangen til digital post. For dem er det yderst vigtigt, at de logger ind på siden foa.dk/ret-personoplysninger med deres NemID, så de kan få registreret mobilnummer og mailadresse og derfra tage stilling til, hvordan de fremover vil have besked om digital post.

Anbefalingen lyder, at man bør vælge både mail og SMS. Medlemmer, der ikke får registreret deres oplysninger, vil ikke få besked, når der sendes et brev til dem.

Medlemmer er altid velkomne til at kontakte deres lokale a-kasse og deres lokale fagforening for at få hjælp til postkassen. Det er også muligt at ringe til a-kassens callcenter, som har åbent mellem 16 og 20 på hverdage på 46971010. Betingelserne for at blive fritaget for digital post kan ses på foa.dk/fritagelse-for-digital-post.