Kære Torsten Schack, vi hopper ikke på din limpind

Vi siger nej til endnu en omgang skattelettelser, der favoriserer dem, som i forvejen har mest.

Regeringen vil give skattelettelser for et større milliardbeløb samtidig med, at velfærden snapper efter vejret, og kommunerne er tvunget til at skære på alt fra ældres bad og rengøring til timer i daginstitutionerne. Det synes vi i FOA er hul i hovedet, og det har vi sagt højt og tydeligt.

Det har fået venstres finansordfører Torsten Schack Pedersen til i et indlæg i Berlingske at spørge, om vi i FOA da slet ikke under vores medlemmer lidt mere i lønningsposen?

Kære Torsten Schack Pedersen, det kan du tro, at vi gør. Vi under vores medlemmer ordentlige arbejdsforhold, kolleger nok til at klare opgaverne og en løn, der i modsætning til i dag svarer til de vigtige opgaver, de løser.

Det er derfor, vi siger nej til endnu en omgang skattelettelser, der favoriserer dem, som i forvejen har mest og kommer til at presse velfærden yderligere, og dermed rammer frem for at hjælpe vores medlemmer.

Vi siger nej til skattelettelser, der kommer til at forstærke den nedadgående spiral, som mange år med utilstrækkelig finansiering og skattelettelser i toppen har sat i gang.

Virkeligheden er, at velfærden er underfinansieret med mere end 20 milliarder kroner siden 2015. De mange medarbejdere, der dagligt passer børn, leverer pleje til vores ældre og hjælper vores syge, løber allerede hurtigere, end de kan holde til, og i horisonten ser vi en fremtid med flere ældre og flere børn og unge og ingen grund til at tro, at efterspørgslen på sygepleje og undervisning bliver mindre.

Vi lytter til vores medlemmer, og de fleste af dem mener det samme som hele to tredjedele af danskerne: At man skal investere i velfærden, før man giver skattelettelser.

Vi kæmper for mere i lønningsposen for vores medlemmer hver eneste dag. Men vi hopper ikke på din limpind med skattelettelser, der i virkeligheden letter mest i toppen. Ifølge Skatteministeriet går der 17 gange så meget til den øverste tiendedel af lønmodtagerne som til den nederste. Dine skattelettelser indebærer en gevaldig sænkelse af topskatten fulgt op af en kosmetisk top-top-skat, som rammer meget få, og som de fleste af dem nemt kan undgå at betale.

Vi lytter til vores medlemmer, når de fortæller, at de mangler kolleger og ikke har tid og kræfter til at levere den hjælp og omsorg, de ønsker at levere, og de ældre, de handicappede og de små har fortjent at få. Derfor siger vi, at de skattelettelser, regeringen har på vej, er den helt forkerte medicin til et udfordret velfærdssamfund.

Vi mener, at de ekstra penge i statskassen skal investeres i velfærden. I flere kolleger til vores medlemmer, i bedre tid til den ældre og flere voksne i daginstitutionerne. Og et af redskaberne, der skal skaffe det, er en bedre løn til de mennesker, der knokler i omsorgsfagene.

Og så fortjener de mennesker, der dag ud og dag ind arbejder for at holde hånden under velfærden, en løn der anerkender det vitale arbejde, de udfører.

Det er derfor, at FOA siger ja til velfærd og nej til skattelettelser.

Bragt i Berlingske, den 19. oktober 2023