FOA: Antallet af arbejdsskader skal ned

Politikerne har længe presset på for, at vi skal blive længere og længere på arbejdsmarkedet. Et af de store spørgsmål er dog, om helbredet tillader det. Dermed bør forebyggende indsatser mod arbejdsskader være langt højere oppe på dagsordenen, end vi ser det i dag.

Alene blandt FOAs medlemmer, hvoraf langt størstedelen er offentligt ansatte, er der tale om cirka 4.000 anmeldte arbejdsskader om året. Og sammenlagt har næsten hvert andet medlem været udsat for en ulykke på jobbet eller fået en erhvervssygdom. Det er meget alvorligt, og det er langt fra noget, som udelukkende relaterer sig til FOAs medlemmer.

Derfor skal problematikken ses i et bredt samfundsmæssigt perspektiv: Arbejdsskader rammer individuelt – men skal forebygges kollektivt.

Det kræver først og fremmest, at flere arbejdstagere er organiseret i stærke faglige fællesskaber, som handler kollektivt og sætter fokus på arbejdsmiljøet inden for de forskellige fagområder og på de enkelte arbejdspladser. Men det er også nødvendigt, at brancher og virksomheder forpligter sig på forebyggende aktiviteter og indsatser, som peger frem mod fælles mål.

Arbejdsskader og dårligt arbejdsmiljø koster hvert år samfundet i omegnen af 80 milliarder. Derfor kommer vi heller ikke uden om, at politikerne må tage handsken op og bidrage med de fornødne investeringer. Og her har vi netop mulighed for at lade os inspirere af fortiden.

I begyndelsen af 1990’erne blev den såkaldte EGA-handlingsplan udarbejdet. Handlingsplanen havde til formål at nedbringe omfanget af ensidigt og nedslidende arbejde, som resulterede i en lang række arbejdsskader.

Investeringen lød på cirka 100 millioner, og man nåede faktisk en reduktion på omkring 25 procent.

Her er det vigtigt at bide mærke i, at arbejdsmarkedets parter gik sammen om en fælles forebyggelsesindsats, der også involverede myndighederne. På den måde tog man et fælles ansvar og formåede at levere konkrete resultater.

Der er altså tale om en tilgang, der virker, og som man fremadrettet både kan gentænke og videreudvikle.

Danmark er et af verdens sikreste lande. Derfor virker det omsonst, at det skal være farligt at gå på arbejde, selvom vi skriver 2019. Så hvis vi vil reducere antallet af arbejdsskader, er løsningen betinget af, at arbejdsmarkedets parter og myndighederne forpligter sig på fælles mål. Men ligeså vigtigt er det, at politikerne vil investere i de forskellige brancheaktiviteter og virksomhedsindsatser, som skal til for at realisere det.

Kort sagt: Antallet af arbejdsskaber skal ned, og det kræver en fælles forebyggende indsats. I FOA mener vi nemlig, at den bedste arbejdsskade er den, der aldrig sker.

Bragt i Avisen Danmark, den 23. oktober 2019