Vi skal løfte alle dem der løfter velfærden
"HVEM ER DER FOR DIG, NÅR DU HAR BRUG FOR DET? DET ER VI"!

Gør lige noget ved lønnen …..

Hver 2. oplever fejl i lønsedlen…
Det viser en undersøgelse fra Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH). Undersøgelsen viser også; at der er markant flere FH-medlemmer der finder fejl….

Desuden viser undersøgelsen at; jo oftere man tjekker sine lønseddel, jo flere fejl finder man….. Det er vigtigt at man får den løn man har krav på, og skal have, og derfor er det også meget bekymrende, at hver 2., jf. undersøgelsen, oplever at der er fejl på lønsedlen.

Fælles FOA Løntræf

FOA har netop afholdt et to dages fælles Løntræf i Fredericia. Her deltog ca. 1.200 tillidsrepræsentanter, og de er nu hjemme igen hos deres kolleger med en masse viden. Her fra FOA Storstrøm deltog vi selvfølgelig også. Vi var flot repræsenteret med 39  tillidsvalgte, valgte og ansatte på løntræffet. Vi har fået en masse med hjem, som vi lokalt vil følge op på, sammen med vores dygtige tillidsvalgte ude på arbejdspladserne.

På løntræffet blev deltagerne introduceret til nogle af de eksempler på fejl som der opleves.
En af de vigtige pointer, er derfor; Gem altid en kopi af vagtplan og noter eventuelle ændringer ned, og hvornår der er givet besked om ændring.

Et andet vigtigt opmærksomhedsområde er, hvis man er timelønnet. Som timelønnet kan man måske risikere at gå glip af mange rettigheder som fastlønnede har? Eksempelvis spiller den løn man får ind i forhold til den løn man får ved ferie og barsel.

Er du faglig medlem af FOA Storstrøm? Er du i tvivl om du får den løn du har krav på, eller andet? Så opfordrer vi dig til at kontakte din tillidsrepræsentant (TR). Er du ansat på en arbejdsplads, hvor der ikke er en TR? Så kontakt afdelingen.

Andre opmærksomhedsområder som vi også kom ind på ved løntræffet var følgende:

Uligheden fortsætter i alderdommen....
Lavere løn og meget deltid for FOAs medlemsgrupper er med til at skabe ulighed i alderdommen.
Er der så samtidig fejl i den løn der danner grundlaget for beretningen? så kan det  blive til rigtig mange penge….

74 % af os synes at lønnen er uretfærdig....
Synes du, at din faggruppe får en retfærdig løn? Nej siger en stor del af FOAs medlemmer.
Faktisk føler hele 74%, at deres faggruppes løn ”i mindre grad”  eller ”slet ikke” er retfærdig.
Der er især en stigende oplevelse af, at lønnen ”slet ikke er retfærdig”, og det er endnu en god grund til at gøre noget ved lønnen.

Løngabet mellem mænd og kvinder er 13,5%....
I gennemsnit tjener en kvinde stadig markant mindre end en mand. Faktisk skulle lønnen stige med 13,5% lige nu, hvis den skulle matche, hvad en mand får i gennemsnit. Det skyldes især det kønsopdelte arbejdsmarked. Her får de traditionelle kvindefag stadig lavere løn end traditionelle mandefag.

FOA vil løfte ligheden i Danmark....
For der er nok af indsatsområder, som vi også lokalt i FOA alle kan hjælpe med at gøre noget ved. Jeg vil løbende tale det op, ved blandt andet at skrive artikler, som vi vil bringe på hjemmesiden mfl.  Og i politisk ledelse og sammen med de øvrige bestyrelser i FOA Storstrøm, vil vi også få drøftet muligt lokale initiativer.
Ude på arbejdspladserne vil vi også tale det op; at FOA vil løfte ligheden, med hjælp fra vores dygtige tillidsvalgte.

For….det handler om;

• Mere lighed i løn og forbrugsmuligheder.

• Anerkendelse af traditionelle kvindefag, og om respekt for værdien af det vigtige arbejde, som FOAs medlemmer udfører.

Mere lighed løfter os alle!

Morten Nielsen
afdelingsformand
FOA Storstrøm

Kampagnebudskaber kan ses på kontorene i Maribo og Næstved