Snerydning
Desværre kommer FOA-medlemmer hvert år til skade, når de glider på glatte veje, fortove og trapper. Her kan du læse, hvordan du slipper gennem vinteren uden at komme galt af sted.

Forebyg ulykker, når det er glat

Forbered dig på glatte veje
Nu hvor vintervejret begynder at banke på, er det en god idé at forberede sig på glatte veje og sne. Især hvis du kører ud til borgere, der skal have hjemmehjælp uanset vejr og vind.

”Her nogle gode råd, som både du og din arbejdsgiver skal være opmærksomme på. Det kan selvsagt være fatalt ikke at forberede sig på vejrliget,” understreger Leif Vestbjerg-Nielsen som blandt andet har ansvar for arbejdsskader hos FOA Nordjylland.

Det er arbejdsgivers ansvar, at du kan komme sikkert frem og udføre dine arbejdsopgaver hos borgerne. Det kan være ved at udlevere pigsko til dig og dine kolleger. Det kan være ved at sørge for, at de borgere, der ikke selv kan rydde sne eller salte, får enten kommunen eller pårørende til at gøre det.

Hvis I ikke har pigsko eller pigsåler på din arbejdsplads, så spørg efter det hos din arbejdsmiljørepræsentant eller din nærmeste leder.

Lad cyklen stå
En anden god tommelfingerregel er at holde øje med vejret og forholdene ude på vejene.

• Undlad at tage cyklen, når det er spejlglat på vejene. Og lad være med at gå ind til fru Jensen, hvis der er isglat på trappen
  • Hvis der opstår problemer med ledelsen omkring glatte veje og sne på arbejdet er det vigtigt at du kontakter sin tillids- eller arbejdsmiljørepræsentant.

Når uheldet er ude
Hvis du er så uheldig, at du falder på arbejde, så skal du huske at reagere hurtigt. Du skal blandt andet:

• Dokumentere hvor og hvornår ulykken er sket. Det kan du gøre med din mobiltelefon.
  • Kontakte din arbejdsgiver, når ulykken sker - gerne på mail.
  • Hvis der senere skulle komme en arbejdsskadesag, så har du håndfaste beviser for, hvornår og hvordan ulykken skete.
  • Det er også en god idé at kontakte din læge eller FOA Nordjylland

Tre konkrete råd

• Brug pigsko eller pigsåler, så har du bedre fodfæste på glatte veje.
  • Brug termotøj til udendørs arbejde om vinteren. Når du holder varmen, forebygger du muskel- og skeletsmerter.
  • Sørg for at bilerne på arbejdet har vinterdæk.

Hvis ulykken sker, så se mere her:

www.foa.dk/raad-regler/arbejdsskade/ulykke

Skriv en kommentar på Facebook