Danmarksrekord i arbejdstid gennem styrket samarbejde

Aalborg Kommunes medarbejdere på ældreområdet har Danmarksrekord i gennemsnitligt timeantal. Helt nøjagtigt arbejder de i gennemsnit 31,3 timer om ugen. Det er 3,7 timer over landsgennemsnittet. Resultatet tilskrives et tæt samarbejde med FOA Nordjylland.

Kort om rammeaftalen - video med næstformand Pia Pedersen

Tilbage i 2019 indgik Aalborg Kommune og FOA Nordjylland sin første rammeaftale om styrket rekruttering til ældreområdet. Rammeaftalen forpligtede blandt andet Aalborg Kommune til at slå alle ledige stillinger på ældreområdet op på fuld tid. Kommunen forpligtede sig også til, at ufaglært arbejdskraft som udgangspunkt kun kan ansættes tidsbegrænset eller med henblik på at påbegynde en social- og sundhedsuddannelse.

- Vi kan se, at det tætte samarbejde med FOA har haft en kæmpe effekt hos os. Effekten ses nok tydeligst ved, at Aalborg Kommunes ansatte på ældreområdet har Danmarks højeste gennemsnitlige timeantal - og mange på fuld tid. Samtidig er vi i top-10 målt på den højeste andel af faglærte ansatte på ældreområdet, siger en stolt rådmand Kristoffer Hjort Storm fra Senior og Omsorg.

Kristoffer Hjort Storm medgiver, at rammeaftalen med FOA Nordjylland har krævet en stor omstilling internt i organisationen, men peger også på netop flere af rammeaftalens tiltag om arbejdstid og faglært arbejdskraft som en af kilderne til succes:
- Det nytter at tale åbent om arbejdstid. Både om mulighederne for at gå op i tid for medarbejdere på deltid, men også om mulighederne for senioraftaler med færre timer, hvis det kan få ældre medarbejdere til at blive længere på arbejdspladsen. Det flytter også noget, at vi stiller krav til ufaglærte om, at de skal uddanne sig, hvis de ønsker en fremtid hos os, slutter Kristoffer Hjort Storm.

Også hos FOA Nordjylland er der stor glæde over fornyelsen af det tætte politiske og strategiske samarbejde:
- Den politiske rammeaftale har rykket på den store klinge i forhold til rekruttering og fastholdelse. Det gør en mærkbar forskel, når vi samarbejder og det er glædeligt, at vi kan se tydelige resultater, siden vi indgik den første aftale i 2019; herunder fokus på anerkendelse af seniorernes ønsker og behov til deres seniorarbejdsliv, systematisk uddannelse af ufaglærte og fuldtidsindsatsen. Vi glæder os over den nye rammeaftale og ser frem til at følge resultaterne, siger formand Kristian Gaardsøe fra FOA Nordjylland.

Rammeaftalen blev underskrevet fredag den 16. december og trådte i kraft den 1. januar 2023.

Skriv en kommentar på Facebook