Kristian Gaardsøe - formand i FOA Nordjylland
FOA Nordjylland og Aalborg Kommune har udarbejdet en fælles udtalelse som reaktion på den massive medieomtale fra bl.a. Nordjyske.
Foto: Inge-Marie Krøier

FOAs medlemmer yder en kæmpe indsats – trods urimelige arbejdsvilkår

MEDIEOMTALE: Ældre- og sundhedsområdet i kommunerne er på mange måder en presset sektor, hvor opgaverne vokser i kraft af flere ældre samt den accelererende opgaveglidning fra sygehus til kommuner - uden at der er fulgt tilstrækkelig økonomi med. Der vil skulle rekrutteres mange unge mennesker til sektoren, hvis opgaverne fortsat skal løses på det nuværende høje niveau.

Og ja - opgaverne løses i dag på et højt fagligt niveau af vores dygtige medlemmer/medarbejdere og ledere. Vores medlemmer og ansatte møder alle ugens timer ind for at gøre en positiv forskel for de ældre.

Vores ansatte og medlemmer har taget en uddannelse for at hjælpe andre mennesker. De går på arbejde morgen, middag, aften og nat, fordi de elsker deres fag. Fordi de ønsker at gøre en forskel for ældre. Ønsker at levere ældrepleje af høj kvalitet. Og det gør de. Hver dag. Året rundt. Der bør stå respekt om denne for samfundet vigtige opgave, der gør os andre i stand til at kunne varetage vores liv og arbejdsliv med forvisning om, at vores kære er i gode hænder.

Kvaliteten kan blandt andet udlæses af de mange rapporter fra tilsynsbesøg, som bliver gennemført på alle kommunens plejehjem. Plejehjemmene er i dag underlagt kontroller fra mange instanser. Der er både uvarslede tilsyn foretaget af eksternt bureau på alle plejehjem årligt, men også såkaldte risikobaserede tilsyn udført af Styrelsen for Patientsikkerhed på udvalgte plejehjem, samt ekstra tilsyn fra samme instans hvis pårørende eller andre henvender sig og er bekymrede over forholdene på et plejehjem.

Kritik eller klager over plejen opfattes grundlæggende som en mulighed for at rette op på et kritisabelt forhold eller gør os klogere på eksempelvis de pårørendes forventninger. Men der er også grænser for de forventninger, der kan indfries under de givne forudsætninger det være sig økonomisk, ressourcemæssigt eller fagligt. Derfor skal vi blive bedre til, i dialog og via relationsarbejde at forventningsafstemme med den ældre og de pårørende.

Vi har stor respekt for, at pressen ser kommunens service efter i sømmene. Sætter de økonomiske vilkår og politiske prioriteringer til debat. Følger op på kritik, som en pårørende eller andre rejser af kommunens ældrepleje. Men det skal ske på fair og ordentligt vilkår, hvor kritikken sættes ind i et samlet billede og med skyldig hensyntagen til sektorens rammevilkår, hvor vores medlemmer og medarbejdere giver pleje og behandling til svækkede ældre mennesker indenfor lovgivningens rammer.

Vi oplever, at vores medarbejdere og medlemmer - som et resultat af mediernes historier - er utrygge ved at gå på arbejde - hvornår bliver deres arbejdsplads ramt af en historie! De føler sig uretmæssigt hængt ud som stand for ikke at passe deres arbejde ordentligt. Det er ikke rimelige arbejdsvilkår.

Du må meget gerne dele nyheden på din egen Facebook-side.

Skriv en kommentar på Facebook