Psykisk arbejdsskadesag? Her kan KLS også hjælpe

Et eksempel på en psykisk arbejdsskadesag, hvor KLS har bistået medlemmet med den psykiske arbejdsskadesag, og hvor medlemmet har fået tilkendt en mén-grad på 20%, og fået udbetalt 166.430 kr. i skattefri godtgørelse.

Kære medlemmer

FOA/KLS har, som tidligere beskrevet i forrige nyhedsbreve, mange arbejdsskader som omhandler enten fysiske arbejdsulykker- eller erhvervssygdomme. FOA/KLS bistår dog også med psykiske erhvervssygdomme, som f.eks., hvis medlemmerne er blevet diagnosticeret med uspecificeret belastningsreaktion eller kronisk depression, efter nogle ubehageligere hændelser på arbejdet.

Hermed et fra KLS’ side at se, et positivt eksempel på, at arbejdsskademyndighederne også tager psykiske arbejdsskader alvorligt, og at I som medlemmer også i disse sager, kan kontakte FOA/KLS, der vil bistå med arbejdsskadesagen, ligesom at FOA/KLS også vil sætte ind over for arbejdsmiljøet og vurdere- og forfølge et eventuelt arbejdsgiveransvar. Denne artikel beskriver dog kun arbejdsskadesagen.

Medlemmet var ansat på en unavngiven arbejdsplads i Storkøbenhavn og blev mobbet i en årrække

FOA/KLS’ medlem var ansat på en unavngiven arbejdsplads i Storkøbenhavn, hvor medlemmet havde arbejdsopgaver i køkkenet. Medlemmet havde en kollega, fra en anden faggruppe vel- og mærke, som havde en meget hård tone over for medlemmet- og de andre kollegaer. Den specifikke kollega kunne komme med ubehagelige sure opstød, talte meget grimt til kollegaerne, og FOA/KLS’ medlem følte sig særdeles chikaneret, af denne kollega. Den specifikke kollega overvågede blandt andet medlemmet for at efterse, om hun havde gjort sit arbejde ordentligt, og kollegaen kunne komme med diverse ytringer om, at medlemmet var inkompetent, ikke forstod opgaverne- og var dårlig til dansk.

Da den specifikke kollega have været på arbejdspladsen i nogle år, havde kollegaens chikanerende/ubehagelige adfærd, ingen ansættelige konsekvenser for vedkommende.

Medlemmet udviklede kronisk depression og fik arbejdsskaden anmeldt

Medlemmet udviklede som følge af de meget ubehagelige episoder en kronisk depression, og var sygemeldt i en længere periode. Medlemmets sygdom, blev anmeldt som en arbejdsskade, og medlem tog kontrakt til FOA/KLS med ønske om bistand. FOA/KLS besvarede i samråd med medlemmet en række spørgsmål om de specifikke hændelser, og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) indhentede en række vidner, der bekræftede den specifikke kollegas ubehagelige adfærd.

AES anerkendte erhvervssygdommen, og medlemmet fik tilkendt 20% i men-grad og udbetalt en skattefri godtgørelse på 166.430 kr.

HUSK at kontakte FOA/KLS hvis I som medlemmer har oplevet noget lignende, eller ønsker at drøfte andre mulige psykiske arbejdsskader

Det er vigtigt at understrege, at det er langt fra alle psykiske arbejdsskader, som bliver anerkendt, men det er vigtigt, at I som medlemmer husker på, at arbejdsskader, fysiske-såvel som psykiske, skal tages alvorligt, hvis I oplever at have mén.

I nærværende sag, er FOA/KLS glade for, at AES’ har anerkendt erhvervssygdommen og tilkendt medlemmet en mén-grad på 20%. Det er for FOA/KLS-side set, et fint signal at sende, at mobning- og de følgesygdomme, som resten af kollegaerne på arbejdspladsen kan risikere at udvikle, skal tages alvorligt.

HUSK derfor, at kontakte FOA/KLS’ arbejdsskadekonsulent Michelle Khaleque 46 97 15 12, hvis I ønsker at drøfte en psykisk arbejdsskadesag, og få en vurdering af, om det giver mening, at den anmeldes.