Selvstændig virksomhed og efterløn

Hvis du driver selvstændig virksomhed, inden du går på efterløn, skal du som udgangspunkt ophøre med virksomheden, inden du går på efterløn. Men under visse betingelser er der mulighed for at drive en mindre selvstændig virksomhed, imens du er på efterløn. Reglerne for at få lov er restriktive, og derfor anbefaler vi, at du søger i god tid.

Tre ordninger for at drive selvstændig virksomhed

Der findes tre ordninger for at drive selvstændig virksomhed, imens du er på efterløn. Den mest benyttede ordning kaldes for 400-timers-ordningen.

De to andre ordninger er forbeholdt medlemmer, som har drevet selvstændig virksomhed som deres hovedbeskæftigelse, inden de gik på efterløn. Hvis du vil høre mere om disse to ordninger, er du velkommen til at kontakte din lokale a-kasse.

Det skal du vide om 400-timers-ordningen

Søg i god tid

Vi kan tidligst give dig tilladelsen til at drive en selvstændig virksomhed fra den dag, hvor vi modtager din ansøgning. Vi har ikke mulighed for at give tilladelse med tilbagevirkende kraft.

Da vi skal bruge en del oplysninger fra dig for at kunne vurdere, om du kan få tilladelsen, anbefaler vi, at du søger i rigtig god tid, inden du ønsker at gå på efterløn eller opstarte virksomheden (gerne 6 måneder før).

Spørgsmål og svar