Ansatte på offentlig overenskomst
FOAs Task Force har ydet bistand i mere end 50 indsatser, siden at den blev etableret i 2016. Her kan du få et lille indblik i Task Forcens arbejde og resultater.
De følgende tre eksempler er fra virkelige indsatser, som FOAs Task Force har været engageret i. Ved hvert eksempel kan du se, hvordan Task Forcen har grebet problemstillingen an, og hvad resultaterne var.
Dagplejere i et større dagplejedistrikt.
Dagplejerne oplevede en mistillids - og sanktionskultur på arbejdspladsen, særligt omkring fejl og forældreklager. Blandt andet oplevede de, at henvendelser fra forældre medførte samtaler med lederen, der havde karakter af tjenstlige samtaler.
Der blev holdt 2 indledende møder, hvor AMR, afdelingsformandskab og en bred kreds af dagpleje- og pædagog-tillidsvalgte fra alle distrikter i kommunen deltog.
På de møder blev det aftalt, hvad målene for forløbet med Task Forcen skulle være. Der blev aftalt 4 mål, som lød på:
1.At få klarlagt dagplejepædagogernes rolle og ledelseslignende opgaver.
2.At få styrket håndteringen af personsager og at sikre orientering af tillidsvalgte.
3.At få belyst og gerne løst de arbejdsmiljøproblemer, der lå bag personsagerne.
4.At få forbedret AMR’s mulighed for at deltage i aktiviteter, møder og ledelsessamarbejde.
Herefter blev der etableret tre arbejdsgrupper, som skulle arbejde videre med hver målsætning. Undervejs blev der afholdt jævnlige status- og sparringsmøder med Task Forcen.
De tillidsvalgte i distriktet og FOAs Task Force vurderer, at distriktet nu er på vej mod mere tillid, mindre kontrol, og at der er sket en klar kvalitetsforbedring omkring samtaler med ansatte. Tillidsvalgte er særligt opmærksomme på, hvordan fejl og forældreklager gribes an. Endelig samarbejder de tillidsvalgte (på tværs af faggrupper og distrikter) langt mere end før.
Specialtilbud for demensramte borgere.
De ansatte på institutionen havde været udsat for, at pårørende til en demensramt i al hemmelighed havde gennemført lyd- og videooptagelser af personalet. De optagelser var blevet sendt til TV2, som havde videreformidlet familiens kritik af personalet. Personalet havde på grund af tavshedspligt ikke mulighed for at svare igen på kritikken.
Derudover havde familien udsat personalet for kritik, vold og trusler.
Det førte til et meget dårligt psykisk arbejdsmiljø, hvor personalet følte sig utrygge og hele tiden var meget bevidste om, hvordan de talte til borgerne (hvis nu de blev optaget). Efter kritikken af institutionen havde været i medierne, følte flere fra personalegruppen sig utilpasse ved at færdes ude i byen.
Dagpleje i kommune
Dagplejen klagede over dårligt psykisk arbejdsmiljø, blandt andet som følge af dårlige pladsforhold på en heldagslegestue. Legestuen skulle de dele med en børnehave, men samarbejdet og koordineringen fungerede dårligt, og lokalet var under 25 m2. På grund af samarbejdsproblemerne indkaldte ledelsen til tjenstlige samtaler, og det førte til utryghed hos personalet.
Der blev holdt et fyraftensmøde med den lokale sektornæstformand, dagplejernes tillidsrepræsentant og tre dagplejere. Her blev det aftalt, at:
Der blev efterfølgende holdt et møde mellem ledelsen og TR. Her var lederen positiv overfor, for at dagplejerne havde besluttet sig at gøre noget ved situationen, og lederen påtog sig at kontakte børnehaven omkring samarbejdet og udformningen af spillereglerne.
Se opgaver og værktøjer