Sådan støtter FOA den ukrainske befolkning

Det ukrainske folk har brug for vores støtte og solidaritet, fortæller FOAs forbundsformand.

”Det er både forfærdeligt og uforståeligt, at Europa er i krig igen. Jeg får ondt i maven, når jeg tænker på de mange familier som nu, i angst for krigen, må flygte fra deres hjemland. Deres skæbne påkalder sig vores støtte og solidaritet,” siger FOAs formand Mona Striib.

Sammen med FH fordømmer FOA Ruslands angreb på Ukraine, og sender en klar advarsel til den russiske fagbevægelse: Enten tager russisk fagbevægelse afstand fra invasionen i Ukraine, eller også mister den sit medlemskab af den internationale fagbevægelse, ITUC. Den advarsel kommer på baggrund af helt uhørte beskyldninger fra den russiske fagbevægelse om bl.a. ”nazificering” af den ukrainske regering.

”De udtalelser og deres støtte til krigen er fuldstændigt uforenelige med de værdier, vi står for i fagbevægelsen, derfor har vi valgt at tale med store bogstaver”, fortæller Mona Striib.

Samtidig med den klare besked til Ruslands fagforeninger og støtteerklæringer til Ukraine har FOA valgt, også som en symbolsk gestus, at donere 1 krone per medlem til hjælpen i Ukraine. I alt godt 172.000 kroner. Det sker dels gennem ITUC - Den Internationale Faglige Sammenslutning. Og gennem Red Barnets danske indsamling.

”Millioner af børn er i fare og på flugt lige nu. Det bedste vi alle kan gøre er at støtte gennem de organisationer, der allerede er til stedet i området. Dem vil jeg gerne opfordre alle til at støtte. Det gør jeg også selv,” siger Mona Striib.

Ifølge Red Barnet var der allerede før den seneste eskalering af konflikten over 1,5 millioner børn og deres familier på flugt. Det tal frygtes at stige til over syv millioner. Med temperaturer, der lige nu er under frysepunktet, sætter flugten børns liv i fare.

Derudover støtter FOA sammen med de øvrige nordiske organisationer i KNS nødhjælpsarbejdet i Ukraine med 10.000 euro.