Nu bliver øremærket forældreorlov til virkelighed

Folketingets netop vedtagne orlovsmodel sikrer både mere ligestilling mellem far og mor og bedre muligheder for regnbue- og soloforældre. Modellen bliver vigtigt vendepunkt, siger sektorformand i FOA.

For forældre, der sætter børn i verden den 2. august i år eller derefter, vil der gælde andre spilleregler end i dag, når de skal fordele barselsorloven imellem sig. Folketinget har nemlig netop vedtaget, at der fra den dato af skal være øremærket barsel, så to forældre hver har 24 ugers barsel, hvoraf en del er øremærket.

De to uger er øremærket barsel hver forældre og skal som i dag holdes i forbindelse med fødslen. For lønmodtagere vil yderligere ni ugers forældreorlov derefter være øremærket den enkelte, mens de resterende 13 uger kan overdrages til den anden forælder. Hverken selvstændige, studerende eller ledige er omfattet af de ni ugers øremærkning.

Gevinst for børn og forældre
I FOA er begejstringen over, at aftalen endelig er faldet på plads, stor:

”Historisk har det haft kolossal indflydelse på både kvinders jobmuligheder, løn og pension, at de har taget den største del af forældreorloven. Når øremærkningen får flere mænd til at tage flere uger med deres børn, bliver det et vendepunkt for ligestillingen. Det bliver også en gevinst for både børn og forældre, at de begge får del i den første og ganske særligt vigtige tid med familiens yngste,” siger Pia Heidi Nielsen, ligestillingsansvarlig og sektorformand for Kost og Service i FOA.

Også beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard udtrykker i en pressemeddelelse begejstring for den nye aftale:

”Det er en meget positiv dag for børn i Danmark, nu hvor forældreorloven bliver fordelt mere ligeligt imellem forældrene. Det kommer mor, far og i særlig høj grad børnene til gavn,” siger ministeren.

Orlov for alle familietyper
Det er arbejdsmarkedets parter, DA og FH, der i store træk har udarbejdet og anbefalet den nu vedtagne model, som skal sikre, at Danmark kan implementere et EU-direktiv om øremærket barsel i Danmark.

For Pia Heidi Nielsen har det været afgørende, at de nye orlovsregler også tager højde for, at familier i dag er en mangfoldig størrelse, så ingen familietyper ville komme i klemme eller blive overset. Derfor glæder hun sig over, at den nye aftale rummer, at det fra 1. januar 2024 bliver muligt for LGBT+ familier at overdrage orlovsuger til sociale forældre, ligesom soloforældre vil kunne overdrage en del af orloven til et nærtstående familiemedlem.

”Vi skal give alle børn den bedste start på livet. Derfor skal vi også hjælpe alle børnefamilier, uanset hvordan de ser ud, og give dem samme muligheder for at fordele orlov imellem forældre, medforældre og nær familie,” siger Pia Heidi Nielsen.

Læs mere om den nye orlovsmodel i Beskæftigelsesministeriets pressemeddelelse.

For forældre til børn født før den 2. august i år vil de hidtidige regler for barsels- og forældreorlov fortsat gælde.