Dagens brev: Kom dog ind i kampen

Man bomber ældreplejen 20 år tilbage.

Det var en særdeles hård kritik af regeringens arbejde for at skabe en værdig ældrepleje, som Ældre Sagen og Dansk Industri 10. maj gjorde sig til fortalere for i B.T. I mine øjne er de harske meldinger fra to så fremtrædende organisationer også en trist påmindelse om, hvor svært det bliver at skabe de nødvendige forandringer for vores ældre medborgere og for de ansatte, der skal passe på dem.

Dansk Industri og Ældre Sagen danner i artiklen fælles front mod regeringens forslag om, at kommunerne skal »sættes fri« for alle regler på ældreområdet. I hvert fald så længe regeringen ikke samtidig vil garantere, at de ældre beholder præcis samme rettigheder, som de har i dag.

Men hvis parolen er »Nej til nyt, medmindre alle får det samme som altid«, så fastfryser vi fremtidens ældrepleje.

Når Ældre Sagen og Dansk Industri hårdnakket fastholder, at vi ikke kan røre ved det frie valg, er det i mine øjne en smule tosset.

I arbejdet med den nye ældrelov er der for eksempel ikke nogen, der taler om at fjerne det frie valg. Tværtimod vil man modernisere det og udvikle det og - måske endda - forbedre det. Og det er der faktisk gode argumenter for at gøre.

I sin nuværende form er det frie valg de privilegeredes valg.

Fru Hansen, der er ramt af demens og står uden pårørende, har intet valg. Man kan også spørge sig selv, om det reelt er et frit valg, hvis man kun kan vælge mellem én offentlig eller privat leverandør?

Hvis vi skal sikre tilfredse ældre medborgere, er det vigtigt, at deres hjem ikke opleves som en banegård.

Derfor mener FOA, at også den private leverandør skal kunne levere alle ydelser. Lige fra praktisk hjælp til sygepleje. Kontinuitet, genkendelighed og relationer er nøgleord i fremtidens ældrepleje.

Vi er også nødt til at se på, hvordan vi skaber mindre bureaukrati, og vi skal have mere fokus på målet for borgeren, end på ydelsen. For til syvende og sidst skal fokus være på den egentlige effekt for borgeren.

Jeg kunne nævne mange andre ting. Vi skal for eksempel sikre, at den visiterede hjælp følger med de ældres behov og medarbejdernes vurderinger i hverdagen. Det kræver en ny måde at samarbejde på mellem kommunen og den private leverandør, og ikke - som i dag - at meget af kommunikationen med private leverandører sker gennem fakturaer.

Så der er masser af grunde til at turde gå ind i arbejdet for en bedre ældrepleje og en bedre velfærd.

Kom ind i kampen i stedet for at stå på sidelinjen.

Bragt i Berlingske, den 17. maj 2022