Krisen rammer de laveste indkomster hårdest

Selvom vi formentlig alle mærker, at priserne er skudt i vejret, giver det større panderynker hos nogen end hos andre. De lavtlønnede balancerer i øjeblikket på randen af katastrofe

En pakke smør koster det samme for rengøringsassistenten og direktøren - også selvom prisen er steget med 20 pct. Forskellen er bare, at direktøren har luft nok i økonomien til ikke at mærke stigningen. Sådan er det ikke for rengøringsassistenten.

Når vi i FOA spørger vores medlemmer, hvordan det påvirker dem, at prisen på snart sagt alt stiger, så er svaret ganske enkelt ikke særligt opløftende.

Tre ud af 10 vil ikke kunne klare en uforudset udgift på 5000 kroner, og hver syvende er i tvivl om, hvorvidt de har råd til at blive boende i deres nuværende bolig året ud. Det svarer til omkring 20.000 ganske almindelige lønmodtagere.

Når en inflationskrise kan ramme hårdtarbejdende danskere så slemt, så fortæller det mig, at der er noget galt med lønniveauerne i Danmark.

Og når inflationen betyder, at en børnefamilie skal bruge 2500 kroner mere om måneden, så er det logisk, at de husstande med de mindste rådighedsbeløb får det sværere end husstande med de højeste.

Uligheden er steget længe, og når krisen kradser som nu, viser den sit tydelige ansigt. Og når jeg hører politikerne diskutere, i hvilken grad en inflationshjælp til de mindste indkomster vil skubbe priserne yderligere op, så dirrer det i mig.

179 politikere, et par borgerlige medier og en håndfuld økonomer... Det lyder som starten på en temmelig dårlig vits, og det er det måske også. For dér sidder de i deres elfenbenstårn og snakker teori, samtidig med at social- og sundhedshjælperen Irene må tage to-trefire ekstra nattevagter for ikke at måtte gå fra hus og hjem.

Andre FOA-medlemmer beretter om, at de i de vinterkolde måneder har skruet varmen ned på 14 grader i huset, at de ikke har råd til at få gæster længere, eller at deres børn har måttet droppe fritidsaktiviteter.

Dét er virkeligheden. Og spørgsmålet er, om politikerne er kommet så langt væk fra den, at de ikke længere kan relatere til danskernes hverdag. Og hvis de absolut vil have teori ind over, så har Arbejderbevægelsens Erhvervsråd regnet på, i hvilken grad en inflationshjælp på tre mia. kroner vil påvirke priserne: I absolut minimal grad.

Bragt i Sjællandske medier, den 14. juni 2022