TV: Strejkende fik fat i minister

Sundhedsminister Astrid Kragh besøgte fredag Lokalcenter Vikærgården i og blev mødt af strejkende personale fra ældresektoren i Århus. Men sundhedsministeren var svær at få fat i.

Med masser af regn og vind var det ikke lige det bedste vejr til demonstration. Alligevel ventede masser af strejkende FOA-medlemmer fra ældresektoren i Århus, da sundhedsminister Astrid Krag (SF) besøgte Vikærgården i Århus.

- Vi håber på, at vi kan give Astrid Krag de kritikpunkter vi har, så hun ved, hvorfor vi strejker, sagde social- og sundhedsassistent Jane Agerbæk fra Ceres Huset.

Efter knap tyve minutter ankom ministeren til lokalcenteret, men hun kørte, trods adskellige forsøg på kontakt, lige forbi demonstranterne. Demonstranterne var blevet bortvist fra parkeringspladsen, og derfor kunne Astrid Krag uden problemer spadsere direkte fra ministerbilen ind i varmen på Vikærgården.

Derfor væbnede demonstranterne sig med tålmodighed og ventede igen. Efter endnu en halv time fik de et tip om, at sundhedsministeren ville komme ud et andet sted, og så løbe de strejkende derned.

Her lykkedes det endelig at få afleveret kritikpunkterne til en meget travl minister, der hurtigt satte sig ind i bilen og kørte videre.

På trods af alt, var demonstranterne alligevel tilfredse med dagen.

- Vi fik afleveret vores kritikpunkter, og det var det, vi ville opnå, sagde Jane Agerbæk og fik højlydt opbakning fra sine kollegaer.

FOA Århus har dagligt opfordret medlemmerne til at genoptage arbejdet, men strejken fortsatte weekenden over. Mandag mødes personalet med rådmand Thomas Medom (SF).