Gid jeg bare kunne være en robot på arbejdet - eller?

Jeg er ikke stolt over det, men rigtig mange gange har jeg tænkt: Gid jeg ikke havde alle de følelser på jobbet og bare kunne være en robot eller en maskine.

Det kunne være så nemt: Tage opgavelisten og så slå alle mine egne meninger, holdninger og følelser fra. Starte fra en ende af - og så bare køre derudaf. Gerne uden at blive træt og uden at have brug for et hvil. Dejligt fri for at blive ked af det, bange eller provokeret, hvis en kollega eller leder sagde noget dumt.

Hvis min krop og hjerne bare kunne stilles på autopilot, og jeg kunne glemme mig selv og udføre mine arbejdsopgaver – hvor ville det bare være nemt.

For hvor er det egentlig besværligt med al den menneskelighed. At blive forstyrret af, hvad jeg selv synes er rigtigt og vigtigt, hvad der er den gode måde at gøre tingene på, og hvad der giver mening.

Kender du også det? Det tror jeg, at rigtig mange gør. Og følelsen bliver forstærket af, at mange arbejdspladser har organiseret og planlagt arbejdet, som var vi maskiner. Her tænker jeg på kørelister og alverdens planlægnings- og målemetoder, der bliver brugt på arbejdspladsen for at sikre, at arbejdet bliver gjort ordentligt.

Men er det nu også nødvendigt?

Malene Friis Andersen som er ph.d. og forsker i arbejdsmiljø siger: ”Jeg har set, at mange mennesker er seje, generøse, ordentlige og hjælpsomme. Mit opråb er, at vi skal tage afsæt i det, når vi bygger vores arbejdspladser”.

Altså vi skal indrette arbejdspladserne med tillid til, at medarbejderne gør deres bedste. For sandheden er, og undersøgelser viser, at langt de fleste af os vil gøre arbejdet bedre end vores arbejdsgivere forlanger, hvis vi bliver sat fri af alverdens tjek og styresystemer. At hverdagen bare glider nemmere, og opgaverne bliver gjort bedre, når vi får lov til at bruge vores menneskelighed på arbejdspladsen. Når vi selv kan få lov til at vurdere, hvad vi synes er vigtigt, og hvordan vi kan udføre arbejdet, så det er motiverende og meningsfuldt.

Det er her, vi i virkeligheden bliver til medarbejdere og ikke bare arbejdere eller robotter. Vi udfolder vores faglighed og bruger vores intuition, følsomhed og hjerte til netop at være lige præcis den medarbejder, der er brug for. For rigtig mange af os arbejder jo netop med andre mennesker, og her er evnen til at indgå i relationen jo afgørende for kvaliteten af vores arbejde. Det kan ikke planlægges i et IT-system, men måske måles i både arbejdsglæde og brugertilfredshed.

Så lad os endelig fejre vores menneskelighed på arbejdet, og kæmpe for indflydelse og selvbestemmelse på arbejdet. Det er her vi rigtigt kan gøre en forskel og det er her vi mærker arbejdsglæden og meningsfuldheden. For heldigvis er vi mennesker og ikke maskiner på arbejdet.

Pas godt på jer selv og arbejdsmiljøet derude.