Strik varme hænder. Generalforsamling 2023

Foto: Mark Knudsen/Monsun

Sammen strikker vi forskellen

Trods mange alvorlige indlæg i debatten var det indimellem svært at holde masken, da FOA SOSU den 8. november holdt generalforsamling.

Nogle af de godt 300 medlemmer, der deltog i FOA SOSUs generalforsamling den 8. november må have overvejet, om de var gået forkert, da de trådte ind i mødesalen på Hotel Scandic.

På hver plads lå et garnnøgle og et sæt strikkepinde, og det lignede alt andet end opdækningen til et formelt møde.

Men den var god nok.

Generalforsamlingen blev nemlig startskuddet til fagforeningens kampagne ”Opskrift på varme hænder”.

Deltagerne blev bedt om at strikke såkaldte pulsvarmere (handsker uden fingre).

Pulsvarmerne skal afleveres til politikerne i kommunerne og region med et budskab om, at de kan tage dem på, hvis de vil have varme hænder, men at det er noget helt andet, der skal til, hvis de mangler faglært arbejdskraft.

Masser af input

Hvad det er, der skal til for at tiltrække flere faglærte, blev deltagerne i generalforsamlingen bedt om at give deres bud på, allerede da de trådte ind ad døren, hvor de fik en opfordring til at skrive deres input på en tavle.

Tavlen blev hurtigt fyldt op, og ikke overraskende kredsede de mange udsagn om blandt andet løn, arbejdsvilkår, medindflydelse og tid.

Et emne, der fyldte godt på tavlen, var forholdene for elever og oplæringsvejledere, der også kom til at præge en stor del af den efterfølgende debat.

Presset arbejdsmiljø

Inden debatten var det formand Tina Græsted, der havde ordet.

Ligesom strikkekampagnen og tavlen handlede også Tina Græsteds tale om fastholdelse og rekruttering af faglærte.

Tina Græsted kom rundt om forråelse som et resultat af ledelsessvigt og et presset arbejdsmiljø uden plads til faglighed. Hun talte om manglende fokus på efter- og videreuddannelse, om dårlige forhold for elever og oplæringsvejledere og om en kultur, hvor arbejdsgiverne er for hurtige til at skille sig af med syge medarbejdere.

Der var dog også lyspunkter i talen - blandt andet at det bare det seneste år er lykkedes at hente 33,5 millioner kroner mere hjem til medlemmerne i form af lokalløn.

Medlemsdemokrati

Det seneste år er der blevet arbejdet med at invitere medlemmerne til i højere grad at komme med deres input til de budskaber, fagforeningen skal gå i byen med. Det skal være muligt at få indflydelse på fagforeningens arbejde og politiske budskaber – også selvom man ikke kan deltage i generalforsamlingerne.

Tina Græsted fortalte, at der i øjeblikket afholdes ”lyttemøder” med medlemmerne i behandlingspsykiatrien og annoncerede, at lyttemøderne vil blive udbredt til andre områder i det kommende år.

Gang i debatten

Hvis der skal lyttes, skal der også være nogen, der taler, og det var der i dén grad, da debatten blev sluppet løs efter Tina Græsteds tale.

Hele 29 medlemmer gik på talerstolen med beretninger fra hverdagen.

Mange kunne fortælle om dårlig ledelse og manglende fokus på faglighed og kompetencer, men der var også historier om det modsatte.

Dette gjaldt også i forhold til den del af debatten, der handlede om forholdene for elever.

Flere var på talerstolen med historier om oplæringsvejledere, der mangler tid og overskud, mens andre fortalte om vejledere, der brænder for opgaven, og som får den nødvendige tid til at varetage den.

Det var i det hele taget en debat med plads til nuancer, og der blev klappet ivrigt både af talere, der skældte ud på arbejdsgiverne og af talere, der erklærede deres næsten ubetingede kærlighed til faget.

Kontingentstigning

Efter debatten skulle generalforsamlingen tage stilling til budgettet og en foreslået kontingentstigning på 25 kroner.

Det blev stemt igennem uden debat, og det samme gjaldt forslaget om at stoppe med udgivelsen af medlemsbladet FOA SOSU med udgangen af 2024.

Også bestyrelsens forslag til lovændringer gik igennem, blandt andet med en ny titel til ”faglige sekretærer”, der nu hedder ”medlemmer af politisk ledelse”.

Desuden blev det vedtaget at fjerne en bestemmelse i fagforeningens love om, at formanden og den øvrige politiske ledelse skal gå af, når de når folkepensionsalderen. En EU-dom slog nemlig i 2022 fast, at en sådan bestemmelse er ulovlig forskelsbehandling.

Ingen kampvalg

Det er generalforsamlingen, der afgør, hvem der skal sidde i fagforeningens bestyrelse, men denne gang var det ikke nødvendigt at finde stemmeboksene frem. Der var nemlig ingen modkandidater til de nuværende medlemmer, der alle modtog genvalg.

Eneste nye valgte er derfor Pernille Skovgaard Jensen, der blev valgt til en ledig post som revisorsuppleant.

Kort sagt var det en generalforsamling, hvor talerstolen blev mere slidt end stemmesedlerne, hvor ørerne var slået ud, og hvor strikkepindene glødede.

Delegationen fra Vallensbaek på FOA SOSUs generalforsamling i 2023

Den mindste kommune i FOA SOSUs område er Vallensbæk, men det kunne man ikke se på generalforsamlingen, hvor hele 32 medlemmer fra Vallensbæk deltog.

Strik på FOA SOSUs generalforsamling 2023

FOA SOSUs strikkekampagne kom godt fra start. Nu gælder det om at få flere med og få strikketøjet og fagforeningens budskab frem til politikerne.

Strik på FOA SOSUs generalforsamling 2023

Læs Tina Græsteds tale til generalforsamlingen