Fra venstre Christina Risberg Müller, Pernille Wiig Voss, Maria Scalvini og Torben Glud.

Velfærd i virkeligheden

”Giv velfærden en hånd, når du stemmer” Sådan lyder sloganet fra FOA Social- og Sundhedsafdelingen op til folketingsvalget. Her giver vi ordet til fire sosu-medarbejdere: Hvad er velfærd, og hvorfor har velfærden brug for en hånd i stemmeboksen?

Christina Risberg Müller, Dragør Kommune

"Velfærd er den tryghed og sikkerhed, der skal være til stede, når vi har brug for den, men velfærden har i den grad brug for en hånd. Vi prøver så godt vi kan at give borgerne det, de har brug for, men vi kan se på borgerne, at de kan se på os, at vi har fået mere travlt. De anerkender os for et godt arbejde, men de kan ikke undgå at lægge mærke til, at de ikke får det, de gjorde tidligere. Jeg synes, vi har et godt velfærdssystem, men det er på vej i den forkerte retning, og vi kan ikke blive ved med at give borgerne den alderdom, de fortjener, hvis det fortsætter på den her måde".

Pernille Wiig Voss, Gentofte Kommune

"Selvfølgelig har velfærden brug for en hånd. Det er tydeligt at mærke, hvor presset personalet er derude. Jeg har mærket det personligt, da min mand blev kritisk syg. Hvis man ikke er en stærk pårørende, sker der ingenting. Og jeg mærker det professionelt, når jeg ser, hvor stærkt mine kolleger løber og går ned med stress, fordi de er bange for konsekvenserne ved at sige, at nu er nok nok.  Velfærd for mig er, at alle har ret til at blive behandlet lige, og at de, der arbejder i systemet, kan gå glade på arbejde".

Maria Scalvini, Frederiksberg Hospital

"Velfærd for mig er den enkeltes mulighed for at trives i samfundet. Det betyder for eksempel, at mine forældre får den pleje, de har brug for, når de bliver gamle, og at jeg tør sende mine børn i institution i tillid til, at der bliver passet på dem. Men velfærden er presset, og vi oplever ulykker, der ikke skyldes menneskelige fejl, men mangel på hænder. Vi har så travlt, at vi ikke har tid til at stoppe op og prioritere, hvad det er, vi ikke skal nå. Vi kan kun sætte borgeren og patienten i centrum, hvis vi får mulighed for at gøre vores arbejde ordentligt".

Torben Glud, Gladsaxe Kommune

"Velfærd er, at jeg kan leve mit liv, og at når jeg har brug for en ydelse, er den der, uden at jeg behøver at spekulere på, om jeg har råd. Hvis velfærden ikke får en hånd, går det ud over borgerne. Politikerne siger, at der ikke er lavet om i det, vi yder, men vi kan altså ikke gøre det samme på den halve tid. Velfærden bliver beskåret bid for bid, og borgerne vænner sig over tid til en dårligere service. Der er masser af ting, der burde være bedre, men som bare bliver dårligere og dårligere".