Besparelser og nedskæringer – ikke på vilkår!

Det er nu pudsigt, hvor hurtigt tingene kan ændre sig: for mindre end et halvt år siden talte politikerne om ansvarlighed, nødvendige stramninger og nedskæringer i forbindelse med budgetforhandlingerne – nu står de selvsamme politikere og lover flere penge til ældre, omsorg, børn og socialt udsatte i forbindelse med valgkampen.

Vi har sagt det i mange år, at grænsen er nået, at nok er nok - og langt om længe ser det ud til, at vores protester bliver hørt. Langt om længe ser det ud til, at det er gået op for politikerne, at den service, vi i dag byder de aller svageste, ikke lever op til den forestilling, vi har om Danmarks velfærdssamfund.

Der er simpelthen for få ressourcer til at løfte de nødvendige opgaver og det betyder urimelige vilkår for de mennesker, der påtager sig opgaven med at forsøge at yde omsorg og hjælp til de svageste. Vi værner ikke tilstrækkeligt om dem, der skal drage omsorg for og yde pleje til vores børn, ældre og hver og en af os, hvis vi bliver syge eller sårbare.

Der skal tilføres flere ressourcer, men den lokale økonomi i kommunerne og regionen bliver holdt i et jerngreb af budgetloven. En lov, som vi mener, bør ændres eller helt afskaffes.

I forbindelse med valgmøder i de 4 kommuner FOA Randers dækker, forsøger vi at få de opstillede politikere til at forpligte sig til at presse opad for at få ændret budgetloven, så der bliver råd til mere velfærd.

Der er desværre kun ganske få politikere, der giver tilsagn om at arbejde for en forbedret økonomisk ramme.

Samtidig ser det ud til, at forslaget om en velfærdslov også kan blive svært at få igennem Folketinget.

Meningen med Velfærdsloven er at sikre, at det såkaldte demografiske træk på velfærden dækkes, det vil sige, at pengene følger med i takt med, at der bliver flere børn og ældre. Hvis udgifterne til velfærd ikke reguleres i takt med at vi bliver flere danskere, så er konsekvensen, at der er færre penge pr. borger. Det betyder en forringelse for den enkelte. Velfærdsloven vil give en mulighed for at sikre et anstændigt velfærdsniveau i takt med, at vi bliver flere danskere. Og vil sikre mod fremtidige udhuling af velfærden.

Og lige om lidt kan det være, at politikerne igen skifter kurs: når valget er sikret og pladsen i byrådet, kommunalbestyrelsen eller regionsrådet er på plads for de næste 4 år.

Derfor skal vi stemme på de kandidater, der stiller op til det kommende kommunal- og regionsvalg, som gør det til en mærkesag, at de vil passe bedre på jer, der passer på os andre. At de som ny- eller genvalgte med fornyet og forstærket indsats vil arbejde for at lette presset på jer, der i forvejen arbejder til gavn for fællesskabet. Og at de vil arbejde aktivt for at få flere ind i velfærdsfagene.

Det skal være den fornemst opgave for alle folkevalgte i både kommuner, regioner og på Christiansborg.

Så derfor skal opfordringen være:

Brug din demokratiske ret den 16. november.
Brug din stemme og vælg velfærd.

Kontaktinformation:
Lene Hartmann, afdelingsformand FOA Randers