Afløsere vil hellere være podere

Den massive testindsats giver udfordringer for ældreplejen, der har vanskeligt ved at skaffe ferieafløsere til den kommende sommer.

”Jeg kan sagtens forstå, at de mennesker, der under normale omstændigheder bliver ansat som ferieafløsere, vælger at blive podere, når lønnen er bedre og arbejdet måske mere overskueligt, men jeg er bekymret for de faste medarbejdere i ældreplejen”, siger sektorformand i Social- og sundhedssektoren Inge Rasmussen, og fortsætter:

”De har set frem til en velfortjent ferie ovenpå en langt forløb med Corona. Et forløb, der har trukket store veksler på medarbejderne, og vel at mærke medarbejdere, der allerede inden Corona var under pres pga. manglende hænder og ressourcer.

Medarbejderne får deres ferie, men som det ser ud lige nu, skal de tilbageværende løbe meget, meget stærkt for at sikre pleje og omsorg, mens kollegerne holder deres lige så velfortjente ferie.”

Særligt i Randers og Syddjurs er der udfordringer – FOA Randers hører fra tillidsrepræsentanterne, at der særligt i de to kommuner mangler mange ferieafløsere for at få vagtplanerne til at hænge sammen.

Med så få medarbejdere til rådighed bliver det kun de allermest nødvendige opgaver, der bliver udført. Alt det sociale og den ekstra omsorg og opmærksomhed bliver skåret væk. Det er uholdbart både for personalet og ikke mindst for de sårbare borgere.

Den særligt tilspidsede situation lige nu sætter desværre ekstra fut i et allerede eksisterende problem nemlig udfordringerne med at skaffe kvalificerede medarbejdere til ældreområdet.

”Ingen kunne forudse den aktuelle situation med Corona, men FOA har igennem lang tid forsøgt at få politikerne til sætte fokus på rekruttering og fastholdelse af medarbejdere”, siger Inge Rasmussen. ”Området er udfordret af stigende gennemsnitsalder blandt de ansatte og et øget behov for medarbejdere i takt med, at antallet af plejekrævende ældre øges”.

De trepartsaftaler, der blev indgået sidste år, åbner gode muligheder, hvis ledige fra andre fag har lyst til at prøve kræfter med social- og sundhedsområdet, og bliver man optaget af arbejdet, er der gode mulighed for at få en faglig uddannelse inden for området.

Det er nemlig lykkedes FOA, KL, Regionerne og regeringen at indgå en aftale om minimum 9000 ekstra lærepladser på social- og sundhedsuddannelserne i perioden 2022-26.

”Det løser selvfølgelige ikke den nuværende situation, men på sigt kommer der flere kvalificerede medarbejdere - og hvem ved - måske har nogle af dem, der i dag er podere, fået smag for at arbejde inden for sundhedsområdet, og med den nye aftale vil en større andel kunne tilbydes uddannelse den dag, den massive testindsats forhåbentligt ophører,” slutter Inge Rasmussen.

Inge Rasmussen, sektorformand Social- og sundhedssektoren

Tlf. 2044 4409