Jesper Hermansen - Iben Christensen & Peter-Ottosen
Sektoransvarlige i FOA Nordjylland: Jesper Hermansen - Iben Christensen & Peter-Ottosen.
Foto: Inge-Marie Krøier

Kære politiker - ta’ ansvar for aktiveringsindsatsen!

Investér i uddannelse og aktivering der er i tråd med virkeligheden! (Læserbrev sendt til Nordjyske 22. juni 2017)

Kære byrådspolitiker i Aalborg Kommune

I sidder med ansvaret og nøglen til den gode aktiveringsindsats i Aalborg Kommune, som både skal overholde lovgivningen og sikre perspektiv for borgeren.

FOA Nordjylland har altid indgået i en konstruktiv dialog med Jobcenter Aalborg, når aktiveringen har fundet sted på vores overenskomstområder i kommunen.

Vi anerkender, med den eksisterende arbejdsmarkedspolitik og lovgivning, at der er behov for aktivering også i kommunalt regi, hvor det giver mening!

Det forekommer dog en smule dårlig afstemt med snakken om øgede tab på kommunens beskæftigelsestilskud fra staten. Kommunens virksomhedskonsulenter, med politikerne i ryggen, accepterer fortsat aktivering af pædagogmedhjælpere, uddannede medarbejdere og husassistenter m.fl. på vores overenskomstområder.  Hvori består perspektivet og jobmulighederne i den pågældende aktivering?

Desværre har vi også set en kedelig tendens til aktivering af social- og sundhedspersonale i sommerferieperioden – selv på kommunens mest mondæne plejehjem. Det sker på et tidspunkt, hvor netop var mulighed for at optjene ordinære timer – det som typisk finder sted i ferie- og helligdagsperioder.

Er det måden at spare på? Med den ene hånd sparer kommunen på lønbudgettet, og med den anden betaler kommunen indirekte regningen med øget tab på beskæftigelsestilskuddet. På samme tid fastholder man den aktiverede borger i en beskæftigelse udenfor det ordinære arbejdsmarked?

Det er jer som ansvarlige politikere, der udstikker retningslinjerne og hjælper Jobcentret, når den sejlede kurs efter kompasset ikke er i overensstemmelse med den ønskede politiske kurs og arbejdsmarkedets reelle efterspørgsel på arbejdskraft.

Få nu investeret i uddannelse og aktivering i tråd med virkeligheden til gavn for alle borgere i kommunen - både dem udenfor arbejdsmarkedet og dem på arbejdsmarkedet.

Skriv en kommentar på Facebook