Helle Pia Rosengren Pedersen - Sussi Bagge Mikkelsen og Liselotte Kjærup-Nielsen.
De tre fællestillidsrepræsentanter Helle Pia Rosengren Pedersen - Sussi Bagge Mikkelsen og Liselotte Kjærup-Nielsen er glade og stolte efter gennemgang af den seneste brugerundersøgelse i Aalborg Kommune.
Foto: Inge-Marie Krøier

Undersøgelse: Stort skulderklap også til FOA-faggrupper

Tre fællestillidsrepræsentanter er glade og stolte efter gennemgang af den seneste brugerundersøgelse i Aalborg Kommune. Samlet set giver den god kritik af den faglighed, der ligger til grund for den personlige pleje og den praktiske hjælp som borgerne i kommunen får. I undersøgelsen har Megafon spurgt 1650 borgere, der modtager hjælp fra hjemmeplejen i Aalborg Kommune. Ni ud af ti fortæller, at de har en meget god relation til den faste hjælper – og det er jo fantastisk, siger de tre fællestillidsrepræsentanter enstemmigt.

Kommunens rengøringsenhed får i samme rapport en flot evaluering, og dermed kan alle ansatte bryste sig af en rigtig god indsats – både de der varetager opgaver af praktisk karakter og dem der klarer den personlige hjælp.

Mødt af flinke og søde hjælpere
De 1650 telefoninterview er foretaget med borgere i alderen 56 til 94 år. Det generelle billede viser en tilfreds målgruppe, som sætter pris på den hjemmepleje, de får. De fleste er taknemmelige for, at de kan få hjælp. Overordnet set har deltagerne en oplevelse af at modtage en omsorgsfuld og respektfuld behandling. De siger, at de bliver mødt af flinke og søde hjælpere og de forbinder særligt omsorg og respekt med en god dialog, hvor hjælperne er gode til at lytte, spørge ind og prioritere tid til samtale. En kvinde siger fx: ”Hun er bare så omsorgsfuld overfor mig. Hun kigger lige ekstra ind til mig. I dag er jeg blevet puttet på sofaen med et tæppe, og jeg ved ikke hvad, fordi jeg fryser. Hun respekterer også, hvis jeg siger, at sådan vil jeg gerne have det. Det der med, at der kommer en ny person hver eneste gang, det er noget skidt. Der går lidt af den der respekt, når man ikke ser hinanden mere end en gang.”- Kvinde, 69 år, Praktisk og personlig.

Høj faglighed en afgørende faktor
I FOA Nordjylland er det en klar overbevisning, at faglighed og andelen af faglærte går hånd i hånd. Social- og sundhedsområdet er fortsat under forandring, og opgaver ændres – også på plejeområdet i kommunerne. Det kræver faglighed. De ansatte forventes at inddrage borgernes særlige ønsker, at inddrage de pårørende, løbende prioritere opgaverne med kollegerne og samtidig håndtere krav om dokumentation. ”Høj faglighed er i den grad en afgørende faktor, når vi ser på den store tilfredshed blandt brugerne. Skal næste undersøgelse også være positiv, kræver det et fortsat fokus på arbejdsmiljøet,” understreger FOA Nordjyllands næstformand Pia Pedersen.

Godt, når de læser borgernes behov
Ifølge undersøgelsen opleves omsorg, når hjælperne er opmærksomme på borgerens specifikke behov og kan tilpasse hjælpen i fællesskab med borgeren. De adspurgte oplever, at respekt og omsorg skabes over tid. Det er lettere at opnå med faste hjælpere end ved afløsere. Det er noget, der går begge veje, hvorfor borgerne lige såvel som hjælperne har et ansvar for respekten. ”Jeg har et godt arbejde – og jeg er stolt ved at få lov til at komme ud til borgerne for at yde et stykke fagligt arbejde,” bemærker Helle Pia Rosengren Pedersen som er social- og sundhedshjælper og fællestillidsrepræsentant i kommunen.

Anerkend fagligheden
I FOA Nordjylland mener vi, det er vigtigt, at medlemmerne bliver anerkendt for deres faglighed. Især når man tænker på, at undersøgelsen er foretaget umiddelbart efter en tid med et højt sygefravær bl.a. på grund af corona. Det er intet mindre end fantastisk, at undersøgelsen viser en bred tilfredshed i en tid med mangel på faglært personale. Det ser godt ud for kommunens medarbejdere, og FOA Nordjyllands Pia Pedersen roser Aalborg Kommune med den høje tilfredshed og med den faglige kvalitet. I undersøgelsen fremgår det bl.a., at de faste hjælpere får ros for at behandle borgerne med respekt og samtidig er borgerne trygge ved den personlige pleje. Der er især fokus på de gode relationer mellem borger og hjælper. En kvinde på 89 siger fx: ”Der er mange forskellige hjælpere, men det er jo lige meget, for de er søde alle sammen. Søde, venlige og hjælpsomme. Den ros skal de have.” - Kvinde, 89 år, Praktisk og personlig.

God undersøgelse stiller krav
Vi har også talt med kommunens chef for frit valg, Stine Norlén, som udtaler: ”Det er en superflot brugertilfredshed og særligt bemærker jeg, at borgerne føler sig set og hørt og fortæller, at hjælperne er venlige, ordentlige og omsorgsfulde.” Hun understreger, at den gode undersøgelse stiller yderligere krav til kommunen. Derfor vil de sætte ind, hvor de ikke scorer højt eller hvor borgere er utilfredse.

Flere faktorer spiller ind, når kommunen kan mestre så god en tilfredshed. Hun peger især på kommunes fokus på udvikling af kvaliteten. ”Netop det, at vi i Aalborg har sat kvalitet på dagsorden, har været afgørende. Jeg tror, det er vigtigt, at den enkelte ansatte har rygsækken fyldt op - på den måde er de fagligt sikre hos den enkelte borger,” siger Stine Norlén. Hun fremhæver, at det selvfølgelig leveres i et samspil mellem ledelsen, planlæggerne, der udarbejder gode kørelister og de ansatte, som leverer smil og gode oplevelser hos den enkelte borger.

Som en cadeau for den flotte brugerundersøgelse giver kommunen frokost til alle, dag-, aften- og nattevagter.

80 procent er tilfredse
Også fra formand Anette Valentin i det lokale seniorråd i Aalborg, er der en positiv udmelding. ”Den undersøgelse er et stort skulderklap til medarbejderne - dejligt at 80 procent af borgerne er tilfredse med den hjælp, de får. God nyhed i en tid, hvor man mest taler om arbejdskraftmanglen. Der er fortsat brug for at tale faget op, så flere får lyst til at søge ind. Det eneste negative nævnt i undersøgelsen er, at borgerne ikke altid får besked, når aftaler ændres,”

I undersøgelsen siger halvdelen af de adspurgte, at de modtager personlig pleje fra forskellige fra gang til gang og samtidig siger de fleste, at de foretrækker en fast. ”Men hjemmeplejens faste personale bliver også syge, skal have ferie, holde fridage, omsorgsdage og seniordage. Derudover arbejder mange deltid, og derfor vil der uvilkårligt komme flere hos de borgere, der har brug for hjælp døgnet rundt,” pointerer Sussi Bagge Mikkelsen, som er social- og sundhedsassistent og fællestillidsrepræsentant i hjemmeplejen.

5.700 får hjælp i Aalborg Kommune
Hjemmeplejen hjælper cirka 1900 borgere dag, aften, nat og weekend samt helligdage. Derudover får cirka 3800 borgere praktisk hjælp via rengøringsenheden. Bedømmelsen viser, at der er en høj faglighed blandt de ansatte og de har omsorg og respekt – også for borgernes hjem. ”Jeg skrev straks ud til kollegerne for at fortælle om undersøgelsen, der viser, vi gør det godt. Det er dejligt at blive anerkendt for vores gode arbejde, for de gode relationer til borgerne, som er tilfredse med indsatsen både på plejeområdet og på rengøringsområdet, understreger Liselotte Kjærup-Nielsen, som er rengøringstekniker og fællestillidsrepræsentant i rengøringsenheden.