Kristian Gaardsøe og Jesper Hejlman Hermansen
Vi kræver, at der bliver investeret i regionerne, så vi kan sikre et sundhedsvæsen i verdensklasse for alle borgere i Danmark. Vi kan ikke acceptere, at vores sundhedsvæsen udsultes!
Foto: Inge-Marie Krøier

Stop udsultningen af regionerne

I FOA Nordjylland er vi dybt bekymrede for fremtiden for vores sundhedsvæsen. Region Nordjylland skal spare 280 millioner kroner på sundhedsområdet, hvilket betyder, at 229 stillinger skal nedlægges på Aalborg Universitetshospital og Regionshospitalet i Hjørring. Det er fuldstændig vanvittigt, når vi allerede står og mangler sundhedsfagligt personale, og når vi ser på de udfordringer, vi kommer til at møde i de kommende år med et stigende antal ældre og kronisk syge.

Det er ikke kun de ansatte, der kommer til at lide under disse besparelser. Det er også patienterne, der vil opleve længere ventetider, dårligere kvalitet og mindre tryghed i behandlingen. Det er ikke ansvarligt at skære så dybt i et område, der handler om menneskers liv og helbred.

Vi forstår ikke, at de politikere med ansvar for drift af sygehusene, kan forsvare denne udsultning. Regionerne har i forvejen et stramt budget, som ikke følger med udviklingen i sundhedsudgifterne. Det er urimeligt, at regionerne skal bære byrden af de nationale prioriteringer, som regeringen og Folketinget har truffet. Det er os en gåde, at der ikke kan bevilliges penge. Vi har aldrig været rigere i Danmark. Det er et mysterium, der ikke er penge nok. Vi lever i et af verdens rigeste lande.

Bortforklaringen er, at det vil skade inflationen, som Flemming Møller Mortensen netop har sagt. Personalet har brug for en bredere forklaring – én som ikke blot giver skylden på øget inflation.

Endelig vil vi appellere til regionspolitikerne og ledelserne – at der bliver skabt mere åbenhed omkring processen. Lukketheden i MED-systemet forhindrer de tillidsvalgte i at inddrage kolleger og faglige organisationer i drøftelserne, og det er ikke godt. Den lukkethed gør det svært for de ansatte at få indflydelse og information om, hvad der sker. Det skaber utryghed og frustration blandt medarbejderne, som går rundt med ondt i maven og frygter for deres job og deres kolleger.

Det er vigtigt at understrege, at FOA står til rådighed for at hjælpe og støtte de medlemmer, som bliver berørt af situationen. I FOA vil vi kæmpe for at sikre de bedst mulige vilkår for både medarbejdere og patienter i regionen.

Det er svært at rekruttere og fastholde sundhedsfagligt personale i regionen, hvorfor vi forsat vil kæmpe for bedre løn- og arbejdsforhold for vores FOA-kolleger på sygehusene.

Vi kræver, der bliver investeret i regionerne, så vi kan sikre et sundhedsvæsen i verdensklasse for alle borgere i Danmark. Vi kan ikke acceptere, at vores sundhedsvæsen udsultes!

Skriv en kommentar på Facebook