Helle - Hanne - Nikolaj - Trine - Tina og Jan

Foto: Inge-Marie Krøier

Pseudonymisering øger sikkerheden for medarbejderne

Skal flere borgere - tilknyttet social- og sundhedsområdet - virkelig have mulighed for at begå krænkelser? Kan vi som samfund være det bekendt?

Medarbejdere i social- og sundhedssektoren præsenterer sig ofte kun med fornavn, når de udfører opgaver. Kravet er, at medarbejderen skal føre journal, når der udføres sundhedsfaglige opgaver – det er en del af arbejdet. Ifølge Styrelsen For Patientsikkerhed er kravet, at der skal noteres: titel, arbejdssted, og navn, initialer eller anden entydig identifikation på den medarbejder, der har udført opgaven.

Med andre ord er det ikke længere et krav, at efternavnet fremgår i journalen eller på navneskiltet. Derfor undrer det os, at politikerne ikke lader os benytte den mulighed. Benytter vi efternavnet, øger det risikoen for blandt andet stalking. Et efternavn giver eksempelvis en psykiatrisk patient større adgang til at spore medarbejderens personlige oplysninger - både via de sociale medier og på bopælen.

Vi kender til eksempler, hvor offentligt ansatte er blevet stalket via de sociale medier og selv politiet må give op, da stalker blot opretter nye profiler. Krænkelserne gælder ikke kun stalking, men desværre er der også eksempler, hvor medarbejder og medarbejderens familie og børn bliver opsøgt og truet på den private bopæl.

Lad os fremover kun anvende navn og pseudonym - det vil øge sikkerheden for alle offentlige ansatte!

Efter vores mening har alle borgere ret til retssikkerhed - eksempelvis har den behandlingskrævende ret til at vide, hvem han bliver behandlet af. Samtidig mener vi, at offentlig ansatte har ret til at bruge pseudonym – det gælder retten til et godt og trygt arbejdsmiljø!

Et pseudonym vil stadig sikre patientens ret – den offentligt ansatte kan altid identificeres af arbejdsgiver.

Pseudonymisering kan være med til at beskytte de mest udsatte borgere. Vores påstand er, at det mindsker risikoen for, at de mest syge kommer til at begå en krænkelse, når de ikke kender behandlerens fulde identitet. Det kan også være afgørende for arbejdsmiljøet, at vi mindsker risikoen for, at syge begår overfald eller fremkommer med trusler overfor medarbejdere.

Det har altid konsekvenser, hvis de gør det. Det kan ødelægge resten af livet for den behandlingskrævende, hvis de i affekt krænker et andet menneske. Konsekvenserne kan være vidtrækkende, for dem der begår krænkelser, men også for de offentligt ansatte der er involveret i hændelsen.

Kære politikere - hjælp os offentligt ansatte med at tage os af de mest syge. Det gør I ved at undgå, de får adgang til vores efternavne. Lad alle medarbejderne anvende tjenestenummer eller medarbejderkode - både på navneskiltet og når vi dokumenterer.

Få den pseudonymisering på plads én gang for alle.

Skriv en kommentar på Facebook