Fællestillidsrepræsentant Kim Abel Jensen udtaler: Jeg er godt tilfreds med aftalen, og det glæder mig at Aalborg kommune har ændret på de økonomiske rammer for seniorpuljen.
Fællestillidsrepræsentant Kim Abel Jensen udtaler: Jeg er godt tilfreds med aftalen, og det glæder mig at Aalborg Kommune har ændret på de økonomiske rammer for seniorpuljen.
Foto: Inge-Marie Krøier

Måske kan du få del i seniorpulje?

I marts måned var fællestillidsrepræsentant Kim Abel Jensen med til at aftale en ny seniorpulje som gælder mere end 900 FOA-medlemmer i psykiatrien og på handicapområdet under Job og Velfærd i Aalborg Kommune.
Fremover kan FOA-medlemmer få del i seniorpuljen på 600.000 kroner. Lige nu er 188 af de medarbejdere, som Kim dækker, i aldersgruppen - måske dig eller en du kender?

Gælder dig på 58+
Det gælder medlemmer der er fyldt 58 år, og det nye i aftalen er, at det er en generel ordning, og pengene kan gå til alle, der er fyldt 58 år - uanset hvor de arbejder i kommunen. Tidligere gjaldt det udvalgte arbejdspladser, hvor det var svært at rekruttere medarbejdere. Det er også nyt, at senioraftaler gerne må koste arbejdsgiveren penge, da den enkelte arbejdsplads får refunderet de penge, som de ”bruger” på seniorerne.

”Senest der var en pulje penge til seniorerne, fik kun to medarbejdere udarbejdet en aftale som kostede penge. Det er ikke godt nok, og derfor har jeg sammen med FOA Nordjylland gjort en indsats for at brede aftalen ud. Det er fantastisk, at så mange fremover kan få del i midlerne via en senioraftale,” siger Kim Abel Jensen engageret.

Et eksempel
Den nye ordning betyder eksempelvis, at FOA-medlemmer, som allerede har indgået en senioraftale, kan genforhandle aftalen, hvis der er behov for midler, så aftalen giver mening for den enkelte. Ligeledes vil det være muligt at forhandle om lønkompensation for medarbejdere, der på nuværende tidspunkt ikke er kompenseret. En populær senioraftale er 80-90-100 ordningen. Via den ordning kan man eksempelvis gå fra 37 timer til 30 timer, fastholder 100 procent af pensionen og fortsætter med 90 procent af lønnen uanset nedgang i timer. Arbejdsgiver får refunderet løn for 3½ time og den ansatte betaler selv løn for 3½ time. Det betyder, at den enkelte medarbejder får løn for 33½ time – selvom de kun arbejder 30 timer.

Det er en populær ordning, da det er afgørende, at man beholder pensionen, så man kan leve af den, når den tid kommer. Med den nye aftale kan medlemmet få udarbejdet en mere ”spiselig” aftale.

”Det er vigtigt, at vi har fokus på, at seniorordningerne udarbejdes for det enkelte medlem – ikke for at tilgodese arbejdspladsen. Aftalen skal tage hånd om den enkeltes ønsker og behov,” understreger næstformand Pia Pedersen i FOA Nordjylland.

TR som bisidder
Det næste step for Kim og de øvrige tillidsvalgte er, at formidle aftalen til de mange i målgruppen. De skal vide, at de altid har ret til en seniorsamtale, når de er fyldt 57 år. Derudover skal de kende de muligheder de har, hvis de vælger at indgå en aftale med arbejdsgiver. Medlemmer i aldersgruppen kan få en FOA-tillidsrepræsentant med som bisidder – eller de kan selv tage samtalen med leder.

Tillidsrepræsentanterne er godt ind i aftalerne, så de kan vejlede dig bedst muligt. Derudover tjekker de op på at aftalerne bliver efterlevet af arbejdsgiver. En tillidsrepræsentant kan eksempelvis komme med bud på, hvad en aftale kan bestå af. Nogle af de elementer som medlemmerne ofte sætter på ønskesedlen, når de har en seniorsamtale med lederen, er:

• Ændrede arbejdsopgaver
  • Ændrede opgaveløsninger
  • Flere/færre opgaver af en bestemt type
  • Er der opgaver medlemmet ikke kan udføre?
  • Kan der ændres på vagtplanen?
  • Ændret timetal osv.

”Jeg er godt tilfreds med aftalen, og det glæder mig at Aalborg Kommune har ændret på de økonomiske rammer for seniorpuljen,” udtaler Kim Abel Jensen.

Fakta: Hvem arbejder i Job og velfærd, Aalborg Kommune
I psykiatrien og på handicapområdet under Job og Velfærd i Aalborg arbejder mange faggrupper: Beskæftigelsesvejledere, handicaphjælpere, handicapledsagere, hjemmehjælpere, køkkenansatte, omsorgs- og pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter, døgnmedarbejdere, plejehjemsassistenter, plejehjemstekniker, plejere, pædagogmedhjælpere, rengøringsansatte, biblioteks- og regionsbetjente, social-og sundhedsassistenter, social- og sundhedshjælpere, sygehjælpere, teknisk serviceledere og tilsynsførende assistenter.