Fra venstre: Susan Jørgensen, Jan Trangeled, Jesper Hejlman Hermansen og Dorte Trudslev Vingaa. ”Hvem ønsker at gå hjem fra job med evig dårlig samvittighed? Ingen! Desværre forudser vi, at det bliver fremtiden. Derfor er det afgørende, at Christiansborgpolitikerne kommer på banen. Send flere penge og fortæl patienterne, hvad de kan forvente,” siger fællestillidsrepræsentanterne Dorte, Jan og Susan enstemmigt.
Foto: Inge-Marie Krøier

Hvilke opgaver skal IKKE løses, når der igen spares på Aalborg Universitetshospital?

For få måneder siden skulle der spares 100 millioner på Aalborg Universitetshospital. Nu skal livremmen igen spændes ind for at få sygehusets økonomi til at balancere. Selvom hospitalsdirektør Jens Ole Skov (JOS) skriver, at de har fokus på arbejdsmiljø og patientsikkerhed, så er det svært at forestille sig – der er øget plejetyngde, ekstraordinær overbelægning og stort set alle afdelinger har svært ved at rekruttere nye kolleger.

De nye besparelser handler fx om ansættelsesstop samt stop for brug af eksterne vikarer for at undgå forbrug af dyre timer.

Det kan få vidtgående konsekvenser for medarbejderne på Nordjyllands største arbejdsplads. Allerede i dag er arbejdsmiljøet under pres - det ses tydeligt på sygefraværet. Trods nye spareplaner skriver JOS, at de prioriterer sikker drift og patientsikkerhed. FOA Nordjyllands repræsentanter og medarbejderne har fået den melding, at alle opgaver og patientforløb skal fastholdes. Af den grund frygter vi et øget arbejdstempo, der kan resultere i endnu flere sygedage.

”Politikerne må tage ansvar og melde ud, hvilke opgaver der ikke længere skal løses, når der igen skal spares millioner på driften af sygehuset. De vil fortsat have patientsikkerheden og kvaliteten i fokus, siger hospitalsdirektøren. Hvornår har man kunnet spare sig til bedre kvalitet og god patientsikkerhed?” spørger Jesper Hejlman Hermansen.

I sidste uge af juni fik det danske forsvar tilført hele 143 mia. kroner. Set i lyset af det astronomiske beløb, virker sundhedsløftet på 1,35 mia. kr. som småpenge. Hvor mange patienter skal fejlbehandles eller klage, før det danske sundhedsvæsen kan blive tilgodeset?

I en tid med så markant spareiver, anbefaler vi sygehusledelsen at frigøre plejeressourcer. Det sker bedst, når de sundhedsfaglige opgaver slippes løs. Den medarbejder som kan og har tid til at udføre en opgave - udfører den. Social- og sundhedsassistenter kan fx koordinere patientforløb, lægesekretærer kan sikre, at patientens henvisning kommer til den rette afdeling, og portører kan tage større andel i overvågningen – alt sammen for at frigøre faglige ressourcer.

Med de nye besparelser sættes udviklingen af sygehuset på pause – fx er indkøb af motorer til kørestole i portørcentralen udsat på ubestemt tid, da afdelingen selv skal betale. Det handler tilsyneladende om at redde arbejdspladser - ikke om at sikre arbejdsmiljøet.

Med nye besparelser i støbeskeen følger stor usikkerhed. Kan vi være sikre på, at det ikke betyder opsigelser? FOA Nordjyllands tillidsvalgte er dybt bekymrede for det kommende efterår – det gælder både de ansattes arbejdsvilkår og patienternes ret til gode behandlingsforløb.

Hvor mange fejl skal vi, der er ansat på sygehuset, begå, før regionsrådet, borgerne og pårørende forstår konsekvenserne af de mange sparerunder. Forhåbentlig er patienternes forventninger ikke alt for høje. Det vil nemlig være umuligt at leve op til den kvalitetsstandard, som alle ansatte gerne vil levere.

Se indslag fra TV2 Nord

Skriv en kommentar på Facebook