Helle Pia Rosengren Pedersen - Sussi Bagge Mikkelsen og Liselotte Kjærup-Nielsen.
Fra venstre: FOA-fællestillidsrepræsentanterne: Helle Pia Rosengren, Sussi Bagge Mikkelsen og Liselotte Kjærup-Nielsen - der bl.a. skriver: Tror politikerne stadig, man kan spare sig til fremskridt? De ildevarslende meldinger står sort på hvidt i budgetforslaget. Heldigvis er der kun tale om et forslag, men vi frygter for de ansatte, borgerne og de pårørende, hvis besparelserne gennemføres.
Foto: Inge-Marie Krøier

FOA: Fasthold rengøring hver anden uge – tak!

Lige som sommeren var på sit højeste trak sorte skyer ind over Aalborg og velfærden. Borgerne kan se frem til forringet kvalitet – særligt når det gælder ældreplejen i de kommende år. Måske kan vi nå at stikke en pind i hjulet, og få politikerne til at forstå alvoren af det, de har gang i?
Med mange forringelser på tegnebrættet er de på vej til at aflive de sidste gnister af arbejdsglæde. Har de mon glemt, vi står midt i en proces, hvor vi ønsker at fastholde erfarne kolleger? Med besparelser i ærmet frygter vi, de erfarne vil tage deres gode tøj og gå.

Tror politikerne stadig, man kan spare sig til fremskridt? De ildevarslende meldinger står sort på hvidt i budgetforslaget. Heldigvis er der kun tale om et forslag, men vi frygter for de ansatte, borgerne og de pårørende, hvis besparelserne gennemføres. I Senior og Omsorg varsler de besparelser for 45,3 mio. kr. i 2024 og endnu flere millioner de kommende år.

Et forslag gælder rengøring hver tredje uge og/eller indførelse af robotstøvsugning. ”Ja du læste korrekt Hr. Jensen - vi ses til rengøring og tøjvask om 21 dage.” Er det kun os som er bekymrede for hygiejnen i badeværelser og køkkener? Tænk sig, hvis du kun fik vasket dit tøj hver tredje uge! Kanske de ældre må til lommerne for at købe nyt tøj, så der er tøj nok? Nogle ældre borgere spilder mad og drikke eller døjer med inkontinens, og derfor vil den besparelse ikke kun udfordre borgerne – men også plejepersonalet, der skal finde rent tøj i skabet.

25 til 30 ansatte i rengøringsenheden forventes at få en fyreseddel, hvis kommunen går fra rengøring hver anden uge - til rengøring hver tredje. For blot et par år siden var grundig rengøring og desinficering højprioritet – nu er rengøring blot tal i et regneark, som skal balancere. Vi står måbende tilbage og forudser en endnu sværere fremtid på arbejdspladserne.

Klippekortsordningen i hjemmeplejen og rengøringsenheden er også i spil – en ordning som skulle øge livskvaliteten blandt de svageste hjemmehjælpsmodtagere. Hvis den spares, vil borgerne ikke blot miste én times ekstra hjemmehjælp – det vil påvirke deres livskvalitet. En afskaffelse vil medføre en besparelse på 4,8 mio. kr., men konsekvensen er, at borgere mister retten til ekstra tid til hjælp, omsorg og aktiviteter.

I flere år har kommunen investeret ressourcer for at gøre borgerne mere selvhjulpne – den såkaldte rehabiliteringsindsats. Det er forvaltningens vurdering, at der ved en fokuseret indsats kan høstes yderligere gevinster af den samlede rehabiliteringsindsats i størrelsesordenen 10 mio. kr. Den vurdering lyder for godt til at være sand – mon vi allerede kan høste frugterne af den indsats?

Der bør død og pine være penge i budgettet til at passe de ældre og handicappede. Pengene er der såmænd, men ingen tør bruge dem. Dér får kommunalpolitikerne heller ikke meget hjælp fra Folketinget, som holder fast i den fatale budgetlov, som medfører kæmpe bøder, hvis kommunerne går bare en smule over budgettet.

Midt i alt det kedelige er der heldigvis plads til et overbærende smil. Politikerne har tænkt sig at sætte klimaet i højsædet. De vil reducere kørslen i rengøringsenheden, og her bliver det sjovt – for de fleste ansatte cykler. Mon de har tal for, hvor meget CO2 de ansatte udleder?

Spøg til side - vi håber, nedskæringsbudgetterne bliver ændret i Aalborg Kommune. Hvis ikke det sker, skal politikerne have lavet en ny kontrakt med borgerne. Sundhedspersonalet kan ikke levere den forventede og lovpligtige service over for borgerne under de forhold. Sker det ikke, så må vi stoppe med at kalde os et velfærdssamfund.

Kig med efter 3 min. og 15 sek.

Skriv en kommentar på Facebook