Line Hjort-Jensen, fællestillidsrepræsentant i Jammerbugt Kommune

781.000 kroner på vej til ældreområdet i Jammerbugt

I en længere periode har der ikke været tilført midler til lokalløn på ældreområdet i Jammerbugt Kommune.

Det bliver der nu, og takket være nye forhandlinger sker der noget for medarbejdere som har gjort en ekstraordinær indsats de seneste tre år.

For tiden gør tillidsvalgte som Line Hjorth-Jensen og Lene Møller Christensen en stor indsats for at få kollegerne til at udfylde indstillingsskemaerne. Her skal de fortælle, hvorfor netop de er berettiget til mere i løn. Endnu er der tid til at aflevere skemaet til den lokale tillidsrepræsentant - dog senest 28. februar 2023.

”I FOA Nordjylland har vi ikke været tilfredse med hverken det økonomiske råderum eller udmøntningen, men nu lysner det for FOA Nordjyllands medlemmer. Den netop afsluttede forhandlingsproces med kommunens to områdeledere har været rigtig god,” understreger Jesper Hejlman Hermansen som står i spidsen for social- og sundhedspersonalet i FOA Nordjylland.

Giv din tillidsrepræsentant besked

Den 8. og 9. marts bliver der lokale lønforhandlinger for 2020, 2021 og 2022, og de ansatte har allerede fået en mail fra kommunen, hvor de kan tilkendegive, at de ønsker at få del i de midler som er forhandlet hjem.

I FOA Nordjylland ved vi, at alle FOAs medlemmer hver dag gør en ekstraordinær indsats for at yde en værdig pleje. Vi ved også at alle går ekstra skridt for at yde deres bedste, når de løser opgaver for borgerne. Derfor er det godt at se, at der er midler til at honorere den indsats.

"Der har været en god dialog om lokalløn, og vi ser frem til forhandlingerne i marts måned. Heldigvis er ledelsen helt med på, at der er brug for et lønløft. Det bedste er, at de lokale tillidsrepræsentanter kommer i spil og får en rolle ved forhandlingerne,” understreger fællestillidsrepræsentant Line Hjort Jensen.

Alle de tillidsvalgte opfordrer alle medlemmerne i ældreområdet i Jammerbugt Kommune til at tage kontakt til deres tillidsrepræsentant, hvis der er i tvivl om den kommende lønforhandlingsproces. Det er vigtigt at tage kontakt til tillidsrepræsentanten inden 28. februar 2023, da det er sidste frist for indstillinger.

Fokus på lokalløn

På det seneste har FOA centralt haft fokus på lokallønsområdet, men det har også været en prioriteret indsats i FOA Nordjylland. Indsatsen har båret frugt og i Jammerbugt Kommune er der taget nogle vigtige skridt i den rigtige retning.

Tidligere foregik forhandlingerne centralt på rådhuset, men fremover vil de flytte ud på de enkelte arbejdspladser, så både fællestillidsrepræsentant og den lokale tillidsrepræsentant får en mere central rolle i processen. ”Takket være en særlig indsats fra faglige medarbejdere i FOA Nordjylland, har vi sat skub i lokallønnen.” fortæller Jesper Hejlman Hermansen.

”Det gode ved de lokale lønforhandlinger er, at jeg som tillidsrepræsentant kender kollegerne. Med god forberedelse kan vi få noget ekstra i lønningsposen. Modsat kan de decentrale forhandlinger være en ulempe, hvis man ikke har snakketøjet i orden,” siger Lene Møller Christensen som er tillidsrepræsentant i Jammerbugt Kommune.

Stærk organisering er alfa omega

Hvis de ansatte i ældreplejen fremover skal sætte næsen op efter årlige lønforhandlinger, er det vigtigt at FOA har solid opbakning på arbejdspladserne. Opbakning til FOA Nordjylland vil gavne den enkelte og forhandlingerne. Derfor opfordrer vi alle medlemmer til at få flere kolleger med i fællesskabet. Øget opbakning vil afspejle den indsats FOA kan iværksætte – også når det gælder lokalløn.

” Øget opbakning til FOA, vil betyde at arbejdsgivere og politikere fremover vil tage FOA endnu mere alvorligt. Det vil også være lettere at overholde de aftaler der er lavet. Det er afgørende, at de tillidsvalgte, som er FOA på arbejdspladsen, bliver bakket op af kollegerne. Med en solid opbakning til FOA kan vi skærpe indsatsen,understreger Jesper Hejlman Hermansen.

Skriv en kommentar på Facebook