Christina Viffert
Med prisen følger 5.000 kroner til et personalearrangement og 25.000 kroner til uddannelse på Plejehjemmet Lundbyescentret.
Foto: Inge-Marie Krøier

Stort tillykke til Christina med prisen som årets nordjyske leder

Plejehjemsleder Christina Viffert har efter blot tre år som leder modtaget Den Nordjyske Ledelsespris 2022.

Hun arbejder i Senior og omsorg i Aalborg kommune, og ved nomineringen blev det sagt: ”Christina leder med hjertet og hendes empati smitter af på kommunikationen og de beslutninger, hun træffer. Hun tager hånd om problemstillinger med det samme, finder løsninger og giver plads til forskelligheder.”

”Det er godt at se, at ledelsesprisen er endt hos et FOA-medlem på ældreområdet. Christina har vist, at hun kan noget helt særligt, og hun har i den grad har fortjent et skulderklap for bl.a. indsatsen under corona,” understreger Jesper Hermansen som står i spidsen for de social- og sundhedsansatte medlemmer i FOA Nordjylland.

Overtog job midt under corona
Christina fik jobbet på Plejecenter Lundbyesgade mens mange plejehjem var midt i en nedlukning i foråret 2020, og på Lundbyescentret blev de langt ned med corona hele tre gange. Heldigvis er hun typen som bevarer roen – også selvom 29 mennesker er syge med corona. Det er medarbejderne på plejehjemmet de nærmeste vidner til at fortælle, og de understreger, at hun fik plejehjemmet godt igennem alle nedlukninger, restriktioner, sygemeldinger og isolationer.

Frihed under ansvar
25 nordjyske ledere var indstillet til prisen af deres medarbejdere, og blandt tre nominerede blev Christina den endelige vinder. Hun vinder prisen, fordi hun går forrest, viser vejen og skaber ro i en tid, hvor det hele er ret kaotisk. Hendes medarbejdere roser hende for indsatsen og for at være god til at vægte opgaverne og lade dem arbejde under frihed og ansvar. På Lundbyesgade har hun skabt en levende arbejdsplads, hvor det er mere end tilladt at komme med kreative ideer og føre dem ud i livet.

Bevarede gåpåmod og glæde
Christina fortæller, at de ikke gik i panik under corona, men fik lavet prioriteringslister som gjorde, at de skabte ro i en tid med mange udfordringer. Heldigvis var der mange som rakte ud for at hjælpe, fortæller Christina som ser tilbage på tiden med taknemlighed. Hendes bedste råd, hvis man bliver presset, er at trække vejret og så lave en plan for arbejdet. De ansatte erkender, at de var pressede, men også at Christina gjorde, at de kunne bibeholde arbejdsglæden og at arbejdsmoralen forblev høj. Hun har med en positiv indstilling og gåpåmod skabt glæde på plejecentret.

Går forrest og er lydhør
Christina fortæller, at hun ganske enkelt ikke kunne lade stå til under corona krisen. De fleste har det godt med at nogen viser vejen, og det gjorde hun. Men hun viste ikke vej uden input fra medarbejderne – hun ønskede nemlig ikke at være enerådig! ”Som ny leder har jeg ikke alle svarene, og derfor prøvede jeg at være lydhør og lytte til de gode ideer som opstod undervejs.”

Opfordrer ansatte til at tage initiativer
Netop det at være lyttende og involverende har været vigtigt for Christina, og det smitter af på det gode arbejdsmiljø og på de 67 beboere og på de ansatte. Modsat mange andre plejecentre mangler de ikke kolleger på Lundbyesgade, hvor 65 procent af de ansatte arbejder på fuld tid. Desuden har de den holdning, at de ikke bruger vikarer – i stedet gør de alt for at løse bemandingen internt.

Endelig er Lundbyesgade kendt for mange fællesarrangementer – eksempelvis impulsive pizzafester. De kalder det stjernestunder med beboerne, og sætter pris på når der er tid til kan-opgaver. Christina opfordrer de ansatte til at tage initiativer - det er nemlig med til at gøre arbejdsmiljøet bedre.

På spørgsmålet om hun har et godt råd til FOA-medlemmer med en leder i maven, siger hun: ”Hvis du alligevel er den som tager teten på dit job, så spring ud i det, og bliv den bedste version af dig selv,” siger hun med et smil på stemmen.
________________

Om Den Nordjyske Ledelsespris
Bag Den Nordjyske Lederpris står UCN act2learn, Lederne Himmerland, Nordjyske Bank og Erhverv Norddanmark. Det er i år 15. gang prisen er blevet uddelt. Den Nordjyske Ledelsespris tildeles en leder, der kan noget helt særligt. En leder, som gør en forskel for medarbejderne og virksomheden som helhed.

Skriv en kommentar på Facebook