Social- og sundhedsassistentelev Marcus Kongsgaard
Foto: Inge-Marie Krøier

Skills: Den fedeste oplevelse

Selvom skills allerede er kommet på afstand, så lyser det ud af øjnene på både Malene Harregaard og Marcus Kongsgaard, at det har været en super god oplevelse.

Malene fortæller, at det har givet hende selvtillid og fået hende til at stille flere spørgsmål til det, hun gør på jobbet. Det har styrket hende både fagligt og som menneske.

Flere gange øvede de foran de øvrige studerende på STV-skolen, og det har givet dem begge en god portion selvtillid.

Forud for konkurrencerne i skills gik de særligt i dybden med faglige emner anbefalet af deres undervisere. ”Det bedste ved hele oplevelsen var den store opbakning, som vi fik fra skolen og fra de andre elever fra skolen i Thisted. Deres støtte var imponerende, og de havde lavet bannere, og det har været en vild oplevelse,” fortæller Markus.

Spring ud i det!

Markus fortæller: ”Man kan godt blive lidt bange, når man ser en masse tilskuere, men når man først kommer i gang, så flytter fokus sig til det faglige. På et tidspunkt glemte vi begge, at vi var på en scene foran rigtig mange.”

Selvom de begge har været glade for at deltage i skills, så springer de over næste år. Marcus giver gerne chancen til andre, og Malene falder får aldersgrænsen på 25 år. Begge fortæller, at kollegerne har været stolte på deres vegne, og Marcus opfordrer alle som får muligheden til at stille op i skills. ”Bare spring ud i det,” siger han.

Ekstra træningsdage

Begge har de udviklet sig fagligt og personligt som en del af skills. Malene fortæller, at de eksempelvis har fået mere almenviden om medicin og dets bivirkninger. Forud for skills havde de fem træningsdage, hvor de øvede sig. Selvom de ikke vandt, er de ikke skuffede, men har stor ros til teamet bag. Det eneste, som undrer Malene, er, at de regionale konkurrencer i skills ikke er sammen med de øvrige fag-konkurrencer. Hvis de var det, ville det i højere grad synliggøre alles faglige færdigheder endnu mere.

Vis glæden ved faget

Undervejs taler vi om de mange politikere, som har fokuseret på social- og sundhedsfagene i valgkampen. Flere har fx talt om mere i løn til de ansatte, men Markus tvivler på om det overhovedet bliver til noget – eftersom det har været på tale i flere år.

Skal vi tiltrække flere unge til faget, så mener Marcus, det kræver, at vi fortæller om glæden ved at arbejde med mennesker. ”Vi skal fortælle om stjernestunder med borgerne og synge med dem, der elsker at synge – bare de små ting som at sidde og holde dem i hånden, hvis de har brug for det,” siger Malene.

Det er vigtigt at gøre fagene bliver mere synlige, og så er Malene og Marcus enige om, at der ikke skal være så stor forskel på almindelig elevløn og voksenelevløn, da mange har fokus på lønnen!

Psykiatrisk praktik

Her og nu er Malene og Marcus i praktik i psykiatrien. De synes, de har fået god vejledning, og begge har haft tid til refleksion. Malene er i demensafdelingen på Duelund Plejehjem i Nykøbing Mors, hvor der er plads til 30 beboere med demens.

Desværre er de også opmærksomme på de manglende hænder. Alene på den afdeling, hvor Malene arbejder, mangler de 7 ansatte – en afdeling, hvor der er 5 i dagvagt, 4 i aftenvagt og 1 i nattevagt. Det betyder eksempelvis, at det kan være svært at få fri, når man har lyst. Selvom der kan være travlt, så kunne Malene godt forestille sig at arbejde med demente i fremtiden.

Marcus er på Bostedet Algade i Koldby, hvor de er cirka 12 ansatte. Han synes, det er fedt, og kan snildt se sig selv arbejde sådan et sted i fremtiden.

Faglighed står sin prøve i praktikken

Uddannelsen klæder dem på med faglig viden, men det er i praktikken, de får det hele til at falde på plads. Det er der, de forstår betydningen af de faglige input, og der de finder ud af, hvilken viden de mangler.
De fortæller uafhængig af hinanden, at de er glade for den tværfaglige sparring. Dét, at der ikke kun er sundhedsfagligt personale på en arbejdsplads, gør noget godt – og de har især haft glæde af at sparre med pædagoger og ergoterapeuter i praktikken. På den måde kommer der nye øjne på de problemstillinger, de står overfor.

Skriv en kommentar på Facebook