Social- og sundhedsassistenterne Per Tordrup i hjemmeplejen i Sindal og Laila Rebstrup, Annebergcentret i Aalborg.
Social- og sundhedsassistenterne Per Tordrup fra hjemmeplejen i Sindal og Laila Rebstrup fra Annebergcentret i Aalborg.
Foto: Inge-Marie Krøier

Seje FOA-tillidsvalgte organiserede 37 nye medlemmer

Til dato har et hold med 21 nordjyske tillidsrepræsentanter (TR) organiseret ikke færre end 37 nye FOA-medlemmer – af i alt 115 potentielle medlemmer. Det har de gjort i forbindelse med et TR-grundkursus. De nye medlemmer er primært social- og sundhedspersonale, men også dagplejere og omsorgs- og pædagogmedhjælpere.

Stor ros til de 21 tillidsrepræsentanter som har knoklet med opgaven. De er til dato det grundkursushold, som sammenlagt har organiseret flest medlemmer.

Husk at spørge din kollega

Per Tordrup og Laila Rebstrup siger enstemmigt, at det vigtigste er at spørge kollegerne. Kort og godt: Er du medlem af FOA? Sagen er den, at de færreste har fået spørgsmålet, og det er den største fejl de seneste mange år. ”Vi har alt for længe været forskrækkede over spørgsmålet om medlemskab, og åbenbart tænkt, at det var en privat sag. På kurset er det gået op for mig, hvor bekymrede det er – særligt i forhold til mindstelønnen,” siger Laila.

Skal EU bestemme vores løn?

Per tilføjer: ”Desværre har fagforeningernes organiseringsprocent indflydelse på om vi selv kan bestemme lønnen fremover.” Det skyldes, at EU-landene kan blive forpligtet til at indføre en EU-mindsteløn, hvis ikke 80 procent af lønmodtagerne er dækket af en overenskomst. I Danmark er organisationsprocenten på cirka 60 procent, og falder det tal fremover, så står vi overfor store udfordringer.

Alle skal gøre en indsats

Laila, som tidligere har været tillidsrepræsentant og vikarieret i FOA Nordjylland, fortæller, at det handler om at turde spørge kollegerne om de er medlem af FOA. Selv er hun aldrig blevet spurgt – og det synes hun, er problematisk.

Det handler sandsynligvis om, at de på FOAs ledelsesgang har glemt at agere i tide. De har taget det for givet, at potentielle medlemmer kommer af sig selv,” vurderer Per. Han tilføjer, at det kan være ligegyldigt, at de som hold organiserer 37, hvis FOA mister 40 medlemmer et andet sted. Det drejer sig om at stå sammen og få alle til at gøre en indsats, så andelen af medlemmer øges i hele landet.

Vi er prisbevidste

Laila fortæller, at mange potentielle medlemmer er prisbevidste, og når en kollega eksempelvis siger: ”Det har jeg ikke råd til (medlemskab), så siger jeg: Har du råd til at lade være? Det er vigtigt at fortælle, at der er mange flere goder end at FOA forhandler din løn og dine vilkår.” Per og Laila tilføjer, at det også handler om at præsentere potentielle medlemmer for de øvrige varer på hylderne. Det vigtigste er stadig overenskomsterne, men derudover er der gode tilbud via den enkelte FOA-afdeling via eksempelvis Forbrugsforeningen og Pluskort. De goder vil det være oplagt at fortælle om, så fordelene står tydeligt frem.

Træn os jævnligt

Laila synes stadig, det er svært at være en stående reklame for FOA, men hun ved også, at det tjener et højere formål, men hun skal hele tiden øve sig. ”Jeg tænker, der er behov for at tillidsvalgte bliver trænet i at organisere. Ikke alle er naturlige salgsassistenter for FOA, og derfor kræver det, at FOA giver os et venligt skub og små inspirationskurser, der får alle tillidsvalgte til at fortsætte det gode arbejde,” bemærker Laila.

De fortæller, at de gode resultater som de har opnået med organiseringen, også er sket med kyndige indspark fra Jens Nielsen og Pia Kaalund, som har været undervisere på grundkurset. Lige nu har de alle argumenterne i frisk erindring, men de mener begge, at der er brug for at holde organiserings-gryden i kog, så lønnen ikke fremover skal dikteres af EU.

Seje tillidsvalgte som har organiseret ikke færre end 37 nye FOA-medlemmer.

Skriv en kommentar på Facebook