Louise Holm
Louise Holm - velfærdstalent og social- og sundhedshjælper på Solsidecentret i Nibe.

Velfærdstalent: Mød borgeren, hvor han er!

Igen i år har kolleger, pårørende og borgere haft mulighed for at indstille unge, der arbejder inden for velfærdsfagene til velfærdstalent 2020. Seks af de 100 unge er udvalgt i FOA Nordjyllands kommuner, og det er vi stolte af. De gør hver dag en stor forskel og er med til at sikre velfærdssamfundet med den menneskelig indsats de hver dag yder.

Set i lyset af coronakrisen står det lysende klart, at social- og sundhedspersonalet i den grad fortjener anerkendelse – en anerkendelse som de ikke hidtil har været vant til. ”FOAs medlemmer fortjener et stort klap på skulderen, lad os vise dem, at de er meget mere værd,” udtaler Pia Pedersen som er næstformand i FOA Nordjylland.

Seks velfærdstalenter er nomineret i FOA Nordjyllands område
Tidligere år er velfærdstalenterne blevet fejret på Christiansborg, men set i lyset af sundhedskrisen siger vi tillykke på afstand, og har derfor sendt en buket blomster til de seks unge. De udvalgte velfærdstalenter i FOA Nordjyllands område er: Aja Schrøder Hjorth - Team Nord i Thisted, Louise Holm - Solsidecentret i Nibe, Malene Sofie Andersen - Team Nord i Thisted, Pernille Odgaard Nielsen - Johan Riis Mide - Morsø, Rasmus Frouvne Knudsen - Bostedet Kærvangen Region Nordjylland og Tina Vildsted Gade Clemmesen - Lions Park i Nørresundby.

Fra rotationsmedarbejder til uddannet
Louise, som er én af de 100 udvalgte, har aldrig været i tvivl om, at hun ville arbejde med mennesker. Hun startede som en af de første i et rotationsprojekt i Hjørring Kommune, hvor hun fik chancen for at snuse til faget. Rotationsprojektet overbeviste hende, og efterfølgende blev hun uddannet social- og sundhedshjælper, og det har hun ikke fortrudt et eneste øjeblik.

Mød borgeren, hvor han er!
Det som Louise særligt har fokus på i jobbet, er at sætte sig ind i borgerens tid og sted, og hun har lille fint eksempel fra dagen, hvor Danmark lukkede ned. Da hun mødte ind som nattevagt var der tumult, da en plejehjemsbeboer krævede at komme på Jernkroen i Nibe, da han havde set på Facebook, at kroen lukkede. Han er ret insisterende og kræver at komme ned på kroen. I stedet for at give ham lov foreslår Louise, at de holder fest på plejehjemmet. I første omgang er han ikke begejstret, men da hun henter to øl og en snaps, bliver han overbevist. Det her gjorde hun for borgerens skyld og prøver at møde ham der, hvor han er. ”Det er netop dét vi skal kunne i faget – at prøve at forstå deres følelser,” fortæller Louise med et smil i stemmen.

Stoltheden over faget er ikke aftaget
Hun fortæller, at de under coronakrisen har brugt mere tid på borgerne og løbet stærkere end normalt, da borgerne ikke har haft den kontakt som de plejer. I øvrigt elsker hun at arbejde med elever, da det tvinger hende til at forholde sig til den faglighed hun udfører. Skulle hun nævne noget positivt som coronakrisen har medført, så er det at vurdere hvilke møder der er vigtige og hvor man evt. kan sparer tid, så det tilgodeser borgerne.  Hun slutter af med at sige, at hun altid har været stolt over det fag hun er en del af, og stoltheden har bestemt ikke aftaget efter hun blev nomineret som velfærdstalent 2020.

Velfærdens talent 100
Talenterne har udover blomster modtaget magasinet med alle nominerede, et diplom samt videohilsner fra Administrerende direktør i PenSam Torsten Fels, Social- og indenrigsminister Astrid Krag, Sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke, FOAs formand Mona Striib og Rikke Riis Jensen fra FOA Ungdom.

Hør videohilsen fra PenSam