Jette Fredsgaard, som først uddannet sygehjælper, siden social- og sundhedsassistent og senest en lederuddannelse ved Aalborg Kommune, Lene Nielsen blev først uddannet er uddannet neurofysiologiassistent og Lis Pedersen har været husassistent på Elmely igennem 49 år.
Fra venstre: Jette Fredsgaard, som først blev uddannet sygehjælper, siden social- og sundhedsassistent og senest tog en lederuddannelse ved Aalborg Kommune, Lene Nielsen blev uddannet neurofysiologiassistent og Lis Pedersen har været husassistent på Elmely igennem 49 år.
Foto: Inge-Marie Krøier

Råd fra 50-årsjubilarer: Tag godt imod nye kolleger

Tre FOA-medlemmer, der startede på arbejdsmarkedet i 1973, deler deres erfaringer og minder fra et arbejdsliv med forandringer, udfordringer og fællesskab. De fortæller om, hvordan de blev meldt ind i fagforeningen på deres første arbejdsdag, og hvordan det var en selvfølge at være en del af et sikkerhedsnet.

Medlemskab en forudsætning for at arbejde
1973 var et skelsættende år i Danmarks historie. Det var året, hvor arbejderne nedlagde arbejdet i protest mod de lange arbejdsdage og krævede en nedsættelse af arbejdstiden fra 45 til 40 timer om ugen. Lis Pedersen var en af dem, der oplevede de forandringer på nærmeste hold. Hun startede sin første arbejdsdag på Elmely. Hun husker tydeligt, hvordan hun blev modtaget af sine nye kolleger, som straks gav hende en fagforeningsbog og sagde: ”Velkommen på Elmely. Her er din fagforeningsbog.” Der var ingen tvivl om, man skulle være medlem af en fagforening, hvis man ville arbejde. Det var en del af den faglige kultur og solidaritet, som prægede arbejdspladsen.

Faglige sejre og kammeratskab
Alle tre var de aktive medlemmer af FOA, og de deltog i de årlige generalforsamlinger, hvor de diskuterede og stemte om vigtige spørgsmål, der angik deres løn- og arbejdsvilkår. De var også med til at fejre de faglige sejre og kammeratskabet med deres kolleger. Lene mindes med et smil, hvordan de efter generalforsamlingerne tog ud i byen og morede sig i selskab med FOA-kollegerne.

FOA takker for trofast medlemskab
Jette Fredsgaard, Lene Nielsen og Lis Pedersen har været medlem af FOA i ikke mindre end 50 år en bedrift, som kun de færreste opnår. Af den grund deltog de for nylig i en FOA-jubilarfest, hvor de hyggede sig og genopfriskede minder fra arbejdslivet. Lene arbejder stadig to dage om ugen som neurofysiologiassistent, og Jette arbejder ved ledsageordningen i Aalborg Kommune, når hun har lyst. Lis er som den eneste stoppet på arbejdsmarkedet, men de er alle faglige FOA-medlemmer, og kan derfor nyde godt af de aktiviteter, der arrangeres af FOAs seniornetværk.

Tjek aktiviteter i FOA Nordjyllands seniornetværk

Jette startede med at arbejde på Elmely, hvor også Lis arbejdede, og herefter kom hun til Sygehus Nord. Hun erkender, at hun kom ind som balladen, der ikke fandt sig i alt. Med hendes fars ord i fast erindring arbejdede hun efter devisen: Gør din pligt og kræv din ret. Jette fandt sig ikke i hvad som helst, og hun havde styr på overenskomsten og turde godt sige lederen imod – også når det gjaldt vagtplanen for julen.

Stadig meget at kæmpe for
De tre FOA-medlemmer håber, at flere unge vil forstå værdien af fagforeninger. De har selv oplevet, hvordan FOA har hjulpet dem og deres kolleger med både små og store problemer. De har også set, hvordan arbejdslivet er blevet mere krævende og usikkert. De ved, at det ikke er nok at stole på, at man altid kan finde et nyt job, hvis man bliver fyret. De har kæmpet for bedre vilkår og arbejdsmiljø og mener, at der stadig er meget at kæmpe for. Lene og Jette har også været tillidsrepræsentanter for deres faggrupper og har følt sig som en del af et stærkt fællesskab.

”Jeg har haft kolleger som har fået hjælp af FOA. Vi ringede blot til FOA, og så har FOA været klar til at hjælpe,” fortæller Jette Fredsgaard. Lenes neurofysiologiassistent-kolleger var alle medlem af FOA, og de havde et godt sammenhold. Jette, Lene og Lis kunne dog godt ønske sig, at tillidsrepræsentanterne og FOA var mere synlige om FOA-fordelene ved et medlemskab. Det ville få flere til at melde sig ind i FOA, er de overbeviste om.

Lene har oplevet, hvordan arbejdslivet er blevet mere stressende, trods den teknologiske udvikling. Lene og kollegerne glæder sig over, at patienterne altid siger tak for deres arbejdsindsats. Hun og de andre FOA-medlemmer peger på, at arbejdsmiljøet og sammenholdet er blevet forringet, og at opgaverne er blevet mere krævende og mange. Det, som bekymrer dem mest, er, når de hører, at nogle ældre bliver dårligt behandlet i plejen, og at plejefagene har lav status. De savner, at alle har en passion for at arbejde med mennesker og ikke bare gør det minimum, de skal.

Præsentér nyansatte for FOA-fordelene
For de tre FOA-medlemmer er det stadig en vigtig sag for FOA at ændre synet på plejefagene. Lis har nydt sit job på Elmely i 49 år, og hun hylder den kultur, der herskede på plejehjemmet, men det er ikke en garanti længere. Det skyldes, ifølge de tre erfarne FOA-medlemmer, at politikerne har svigtet velfærdsfagene. Det er ikke længere en livsstil at arbejde i faget mere. Sidst men ikke mindst opfordrer de alle FOA-medlemmer og FOA-tillidsrepræsentanter til at tage godt imod de nyansatte med en kort præsentation af de fordele, der følger med at være medlem af FOA.

Skriv en kommentar på Facebook