Pia Dal Drischel
Pia mener, at alle kan have brug for uddannelse. ”At være faglært giver en stolthed og selvtillid, og det kan også ses på lønsedlen,” fortæller Pia.
Foto: Inge-Marie Krøier

Pia er en stolt rengøringstekniker

Pia Dal Drischel er en af de dygtige og dedikerede rengøringsassistenter, som vi i FOA Nordjylland gerne vil sætte fokus på. Hun har netop afsluttet sin uddannelse som rengøringstekniker den 17. november 2023, og hun har også deltaget i danmarksmesterskaberne for rengøringsteknikere. Det er en imponerende præstation, som vi er meget stolte af.

Pia tog uddannelsen hos AMU-Nordjylland, hvor de var to, som blev udtaget til konkurrencen - dog var Pia den eneste, som deltog. Hun arbejder til daglig på Kloden CDH, som er et center for døvblinde i Aalborg. Her har hun mange forskellige opgaver, som hun udfører med stor omhu og professionalisme.

DM gav gode oplevelser om rengøring
Pia fortæller, at det var både spændende og hyggeligt at være med til rengøringskonferencen og danmarksmesterskaberne i rengøring. Hun nød at møde andre, der deler hendes passion for rengøring, og hun lærte meget af dem. Pia erkender, at hun kunne have forberedt sig bedre på den teoretiske del, som var afgørende for at vinde. Hun nåede kun at læse op på teorien den sidste uge før konkurrencen, men hun gjorde sit bedste.

Pia Dal Drischel

Pia Dal Drischel, da hun var midt i danmarksmesterskaberne i rengøring.

Rengøring forebygger smitte
Pia anbefaler alle, der arbejder med rengøring, at tage en uddannelse og få mere viden. Hun siger, at det er ikke nok at tro, at man ved noget om rengøring. Man skal også vide, hvordan man bruger de rigtige rengøringsmidler og doserer korrekt. Det er især vigtigt efter corona, hvor professionel rengøring har vist sig at være afgørende for at forebygge smitte.

Pia opfordrer også FOA Nordjylland til at nå ud til de unge, der starter i rengøringsbranchen. Hun mener, at det ikke kun er de erfarne, der har brug for uddannelse. De nye i jobbet har også brug for at lære de faglige standarder og metoder. ”At være faglært giver en stolthed og selvtillid, og det kan også ses på lønsedlen,” fortæller Pia.

Pia arbejder ikke fuld tid, men det er et valg, hun har truffet. Hun sætter pris på, at hun har mulighed for at arbejde færre timer og have mere tid til sine børnebørn. Hun synes, at det er en af fordelene ved rengøringsbranchen, at man kan tilpasse sit arbejdsliv til sit privatliv.

God læring - færre kemikalier
Pia ønsker, at rengøringsteknikere og serviceassistenter får mere anerkendelse for deres arbejde. Hun siger, at hun og kollegerne ikke skal nedgøre sig selv og sige, at vi bare arbejder med rengøring. Vi skal være stolte af vores job, uanset hvad vi laver. Hun har selv fået meget ud af sin uddannelse, som har givet hende ny viden og færdigheder. Hun har fx lært, at vi skal arbejde med færre kemikalier for at skåne miljøet. Hun har også fået kendskab til flere forskellige maskiner og skum, som hun kan bruge i sit arbejde.

Del din viden med kollegerne
Pia håber, at alle, der tager en uddannelse, vil dele deres viden med deres arbejdsgiver og kolleger, så alle kan blive klogere. Hun fortæller, at hun på konferencen hørte forskeren Bill Bassett, som forsker i rengøring. Han sagde, at jo mere rent der er på sygehusene, jo færre syge har vi. Han mente også, at vi skal have flere robotter til at hjælpe os med rengøringen. Pia synes, det var dejligt at se, at der er fokus på rengøring og faget. Hun glæder sig også til at fejre rengøringsassistenternes dag, som er en ny mærkedag i kalenderen. Den holdes første mandag i december, og den næste er den 2. december 2024. Det er en dag, hvor vi fejrer og anerkender dem, der gør professionelt rent forskellige steder i samfundet.

FOA Nordjylland planlægger et informationsmøde om uddannelsen til rengøringstekniker / serviceassistent. Mødet vil blive i første halvår af 2024.

Læs mere uddannelsen her:

Om uddannelsen til rengøringstekniker - serviceassistent

Skriv en kommentar på Facebook